Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Schibsteds nya Sverigechef: ”Ännu fler investeringar framöver”

Publicerad: 26 oktober 2021, 10:48

Schibstedveteranen Martin Frey tar överrollen som Sverigechef efter Raoul Grünthal.

Foto: Janne Næss

Nya Sverigechefen Martin Frey vill växla upp Schibsteds investeringstakt. Ägandet i Adevinta möjliggör en ambitiös tillväxtagenda framöver: ”Jag brinner för att få in nya bolag i ekosystemet”, säger han.


Ämnen i artikeln:

SchibstedRaoul Grünthal

Den första oktober lämnade Raoul Grünthal Schibsted efter 15 år inom bolaget. Under sommaren har en annan Schibstedveteran tagit på sig kostymen som Sverigechef. Martin Frey, som tar över efter Raoul Grünthal, har i 20 år varit inom koncernen i olika roller. 

År 2001 klev han in som trainee på Schibsted, och fem år senare utsågs han till vd för Blocket. Sedan dess har Martin Frey hunnit vara SVP över Schibsted rubrikannons-verksamhet på sex marknader, ansvarig för marketplaces och head of Schibsted Growth – vars uppgift är att nosa rätt guldkorn inom start-up-segmentet – med potential att bli nästa skalbara och disruptiva Blocket-succé för koncernen. 

Schibsted har än så länge inte gått ut med chefsbytet officiellt. Martin Frey förklarar det med att hans arbetsuppgifter ännu inte är helt utmejslade.

 – Det har varit en lite flytande övergång och Raoul Grünthal har ju precis slutat. Jag kommer utöver uppdraget som Sverigechef dessutom även att jobba med andra delar som vi arbetar fram nu, säger Martin Frey till Dagens Media.

Schibsted befinner sig just nu i en omorganisation. Raoul Grünthal var utöver Sverigechef, även affärsområdeschef på Next. Några månader efter hans aviserade avgång, meddelade Schibsted att affärsområdet Next, vars uppgift var att hitta nya affärsidéer och intäkter, skulle delas upp. Portföljen inom distribution och e-handel flyttades till affärsområdet Nordic Marketplaces. Ett nytt affärsområde skapades – Financial Services and Venture – som tog över resterande portföljen från Next, under ledning av Dan Ouchterlony.

Ett nytt fokusområde är också under uppbyggnad inom koncernen, som ska fokusera på en ”holistisk investeringsstrategi”. Där har norsk-amerikanska telekomprofilen Andrew Kvålseth klivit på en helt ny roll som chief investment officer.

”Mycket talar för att vi kommer att göra ännu mer på investeringssidan framöver”

Martin Frey kan inte säga så mycket om hur hur hans roll utöver Sverigechef-tjänsten kommer att se ut, men avslöjar att han kommer att vara involverad i Schibsteds investeringsverksamhet även framöver.

Ett område som utifrån vad han säger, verkar kunna växa rejält:

 – Schibsted har en stark balansräkning, inte minst tack vare ägandet i Adevinta, vilket möjliggör för en ambitiös investerings- och tillväxtagenda framöver. Väldigt spännande så klart, men första steget blir att sätta en ny övergripande investeringsstrategi, säger han.

LÄS MER: Aftonbladets omsättning ökade under andra kvartalet 

Adevinta, som sysslar med rubrikannons-verksamhet internationellt, knoppades av från Schibsted i september 2018. I somras förvärvade Adevinta en del av Ebay för 84,5 miljarder norska kronor.  Enligt avtalet får Ebay bland annat aktier motsvarande en 44-procentig andel i det sammanslagna bolaget, samtidigt som Schibsted ligger kvar med ett 33-procentigt ägande.

– Vi gör redan mycket på investeringssidan idag och mycket talar som sagt för att vi kommer att göra ännu mer framöver. Det kan både handla om större förvärv, men också ventureinvesteringar där vi krokar arm med duktiga entreprenörer och andra investerare, säger Martin Frey, och nämner podcastplattformen Podme, som Schibsted i våras blev majoritetsägare i, och som nu är på väg att integreras i News Media.

LÄS MER: Podme kärnan i Schibsteds nya poddstrategi 

Den norska medieverksamheten och Podme har redan börjat samarbeta på innehållssidan och ser på möjligheter att bundla tidningsprenumerationer med Podme-tillgång, berättar han,

 – Vi har historiskt jobbat mycket med ventureinvesteringar inom Schibsted. Då går vi inte in bara med pengar utan även med stöd på olika sätt. Man kan säga att investeringen i Blocket 2003 var startskottet för det, säger Martin Frey. 

 – Vi samarbetade med Blocket i stället för att bygga själva, och så har vi jobbat sedan dess.

 Hur skulle du beskriva ditt uppdrag som Sverigechef för Schibsted?

 – Jag ska driva den svenska ledningen vidare inom fokusområden som vi samlar oss kring, där vi med gemensam kraft kan bli mycket större än när vi jobbar var och en för sig, säger Martin Frey och lägger till:

 – Vi ser bland annat på nya vertikaler inom News Media och inom investeringsverksamheten – i vissa fall även med kopplingar in mot marketplaces – där vi ser att vi kan tänka lite större, säger han.

– Men jag kan inte säga specifikt vad det är.

 Vad brinner du mest för i din nya roll?

– Att vi oavsett varumärke inom Schibsted, ska vara en grupp som gemensamt tittar på vad vi kan göra tillsammans i Sverige. Som vd för Blocket såg jag väldigt många fördelar med att vara en del av Schibsteds ekosystem. Det vill jag vidareutveckla framåt trots att vi inte är organiserade geografiskt, säger Martin Frey och fortsätter:

– Jag brinner också för att få in nya bolag i ekosystemet – att fortsätta investera i entreprenörer och bolag i mycket högre utsträckning framöver.

Nya Sverigechefen Martin Frey har varit inom Schibsted i 20 år, bland annat som vd för Blocket.

Foto: Janne Næss

Martin Frey  lägger till att rollen som Sverigechef också har sina utmaningar. Schibsted är uppbyggd kring sina tre affärsområden och inte utifrån geografi. Varje affärsområde har sina fokusområden, och strukturen som han leder, ligger utanför hur bolaget är organiserat.

– Alla har sitt att tänka på. Men vi är ett trettiotal varumärken som agerar på den svenska marknaden, med behov av att samordna oss.

Vad ser du som tidningarnas största utmaning framöver?

– Våra tidningar har gått från survival mode till fokus på digital tillväxt, och nu går det väldigt bra. Det har skett ett skifte från att kostnadsbespara till att gå offensivt. Podme, som är en investering från New Medias del, är ett exempel på det.

Han fortsätter:

 – Aftonbladet går väldigt bra, med 4 miljoner dagliga läsare i senaste Orvesto Konsument. Och SvD är mitt i en förändringsresa där man framgångsrikt genererar nya digitala prenumeranter. Nu råder det mycket framåtanda och investeringsvilja.

LÄS MER: Bakom kvällspressens rekord – så beräknas Aftonbladet och Expressens trafik 

Men Martin Frey sticker inte under stol med att annonsmarknaden är utmanande, och syftar på de amerikanska techjättarnas dominans på marknaden. 

 – Men jag tycker att vi har kommit långt i att befästa Schibsteds position som premiumleverantör som annonsplattform, och jag tror att vi har en stark position att utgå ifrån. Prenumerationsintäkterna stiger, men tidningarna är trots det väldigt beroende av annonsintäkter.

 Årets tredje kvartal är över. Kan du säga något om hur det ser ut för Schibsteds annonsverksamhet i Sverige?

– Det går bra. Vi jämför oss med en tuff period förra året, men annonsaffären går bra nu, även om vi mäter oss mot år 2019.

LÄS ÄVEN: Därför omorganiserar Schibsted – och tar bort Raoul Grünthals roll
LÄS ÄVEN: Schibsted släpper ny annonslösning – som ska lösa ”cookiedöden” 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedRaoul Grünthal

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.