Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Schibsteds nya satsning: opinionsjournalistik online

Publicerad: 8 April 2013, 09:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Eric Rosén lämnade Dagens Arena för Schibsted. I dag kan Dagens Media berätta att han ska utveckla mediehusets opinionsjournalistik.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladet

För några veckor stod det klart att Eric Rosén lämnar rollen som vikarierande redaktör på Dagens Arena för att istället gå till Schibsted.

Vad han ska göra på Schibsted var däremot hemligt, men i dag kan Dagens Media berätta att han blir projektledare för en ny satsning på opinionsjournalistik.

Målet är att "utveckla framtidens opinionsjournalistik online". Initiativtagare till projektet är Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson.

– Mediebranschen är i snabb förändring. Engagemang och åsikter är hårdvaluta i det nya medielandskapet. Men samtidigt står utvecklingen när det gäller opinionsjournalistik i stort sett still. Det vill vi ändra på, säger Karin Pettersson i ett mejl som gått ut till tidningens anställda.

Eric Rosén börjar sin anställning på Schibsted i dag.

– Det handlar framför allt om att nå en ung målgrupp som har ett stort samhällsengagemang, och som konsumerar nyheter och åsikter på ett annat sätt än äldre generationer, säger han om projektet.

Aftonbladet planerar att presentera en första skiss på det nya konceptet under Almedalsveckan i juli.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.