Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Schibsteds nya digitala annonsprodukt i Norge: Nå en miljon på ett dygn

Publicerad: 12 Februari 2020, 06:30

Om ”Norge Nå” är framgångsrik genererar den 60 miljoner norska kronor om året.

Foto: Janne Næss

Schibsted lovar annonsörerna en miljon ”riktiga människor” på ett dygn: ”Vi är villiga att ge bort produkten gratis om vi inte når målet”, säger Schibsteds kommersiella direktör, Christian Haneborg, till Kampanje.


Ämnen i artikeln:

SchibstedNorge

Schibsted lanserar i dagarna en ny digital annonsprodukt i Norge som kallas för ”Norge Nå”. Den annonsör som köper produkten betalar 170 000 norska kronor för att nå en miljon norrmän under 24 timmar. Det rapporterar Kampanje. Endast en annonsör per dag får köpa ”Norge Nå”, som om den är framgångsrik kan leverera 60 miljoner norska kronor per år. 

Dagens Media har tidigare rapporterat om Aftonbladets annonsras år 2019. Enligt Dagens medias källor backade annonsförsäljning förra året till 740 miljoner kronor, jämfört med 2018 då man enligt bokslutet sålde annonser för 907 miljoner. En stor del av förlusten består enligt uppgift av digitala annonspengar. Annonstappet ska dessutom ha fortsatt under januari 2020. 

Till Kampanje säger dock Schibsteds komersiella redaktör Christian Haneborg, att mediehuset startar året med tillväxt inom digitala annonsintäkter. Han hoppas att den nya annonsprodukten ska stärka bolaget i en tid då annonsmarknaden är väldigt tuff. 

– Många av våra största kunder har efterfrågat en produkt som denna, och den kommer att stärka oss ännu mer i konkurrensen, säger han 

Han hävdar samtidigt att Schibsted måste jobba hårt framöver för att öka annonsintäkterna. 

Testkampanjerna inom ”Norge Nå” som Schibsted har kört, har fått väsentligt högre räckvidd än garantin om en miljon, berättar han.

– Vi är så trygga med att kunna leverera den här räckvidden varje dag, att vi är villiga att ge bort produkten gratis om vi inte når målet, säger Christian Haneborg.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedNorge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.