Dagspress
Schibsteds finska förvärv: auktionsmarknad för begagnade bilar
Publicerad: 22 december 2022, 10:26
Robin Suwe, Schibsted, Sebastian Frick, Auto Vex och Atle Gran Lindstad, Schibsted.
Foto: Schibsted / Auto Vex
Schibsted fortsätter att satsa på marknadsplatser och ökar investeringarna i Finland genom att ta över 79 procent av den finska C2B-auktionsmarknaden för begagnade bilar Auto Vex.
På torsdagen offentliggjorde mediehuset Schibsted att det har köpt 79 procent av den finska C2B-auktionsmarknaden för begagnade bilar Auto Vex. Syftet med investeringen är att stärka marknadspositionen i Finland.
Genom Auto Vex kan konsumenter ta emot finska bilhandlares bud på deras begagnade bilar – och allt sker digitalt. Bolaget som i dag sysselsätter ett tjugotal anställda startade 2018 av Sebastian Frick. Enligt ett pressmeddelande från Schibsted har 20 000 bilar fått nya ägare via Auto Vex för ett totalt bruttovärde av omkring 350 miljoner euro.
– Schibsted och Auto Vex delar en vision för nästa generations marknadsplatser och genom att kombinera våra styrkor kan vi ytterligare accelerera vår tillväxt och konkurrenskraft i Finland, säger Sebastian Frick i en kommentar.
Sedan tidigare har Schibsted flera nordiska varumärken inom motorvertikalen, bland annat Finn och Honk. På den svenska sidan finns Bytbil.com.
– Förutom att föra vår expertis från att bygga världsledande marknadsplatser till våra nya kolleger, är vi övertygade om att de anställda på Auto Vex har erfarenhet och kunskap som vi kan lära av och använda för att ytterligare stärka vår motorvertikal, säger Robin Suwe, head of mobility, Schibsted Nordic Marketplaces i pressmeddelandet.
LÄS OCKSÅ: Lars Herlin: Så blir Schibsteds nya organisation för marknadsplatserna