Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Schibsteds annonsbolag får ny ledning

Publicerad: 6 September 2019, 11:33

”Det handlar om att anpassa sig till den marknad vi är i nu”, säger Joakim Flodin.

UPPDATERAD. Schibsted stuvar om säljorganisationen och tillsätter en centraliserad ledningsgrupp.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Schibsteds annonsorganisation (Schibsted Sales & Inventory) i Sverige samt i Norge samlas under gemensam flagg och får namnet Schibsted Marketing Services.

Bakgrunden till förändringar är att man tror att denna lösning kommer göra Schibsted bättre rustat för framtiden i en tid då annonsaffären pressas hårt. 

Läs mer: Schibsted om kampen mot Google: ” Det har varit motigt” 

Främst handlar förändringen om att stärka Schibsteds annonsposition inom premium. 

I samband med förändringen centraliseras även ledningsgruppen. Den nya organisationen kommer dessutom bestå av ett lokalt ledarteam i både Norge och Sverige. Genom lokala team involverade i den dagliga verksamheten ska snabba beslut tas. 

– Det handlar om att anpassa sig till den marknad vi är i nu. Konkurrensen är mycket hårdare än för ett litet tag sedan. Vi måste se över, och jobba mer effektivt. Det tror vi att vi med den här organisationen kan göra, säger Joakim Flodin, vd och director of marketing services Sweden. 

Vad ser ni för utmaningar med att jobba över landsgränserna? 

– Jag tror inte att det finns så många utmaningar med att jobba på det här sättet. Vi kommer att använda resurser smartare när vi kan jobba över landsgränserna, säger Joakim Flodin.

Stora förändringar har skett inom SSI under den senaste tiden. Så sent som förra veckan meddelade vice vd Johan Åsén sin avgång. I maj blev det känt att vd Anders Nylander lämnar rollen som vd, dessutom har även Robert Johansson, produkt- och plattformsansvarig, lämnat bolaget. 

Den nya ledningsgruppen är verksam sedan i dag. 

Ledningsgruppen för Schibsteds nya annonsorganisation:

Per Håkon Fasting, Head of Advertising and Sales, Sweden & Norway
Joakim Flodin, Schibsted Marketing Services, Sweden
Michael Hili, Sales, Sweden
Christian Haneborg, Schibsted Marketing Services, Norway
Andrè Walle, Sales, Norway
Tora Rønbeck, Product & Platform
Annie Lidesjö Ståhl, Global Insight
Håvard Bungum, SMB Norway & Service Finder
Ruben Søgaard, Marketplaces (FINN & Blocket)
Jørn Kristiansen, Strategy & Business Development
Ann-Mari Ågotnes, Finance controlling
Nina Hermansen, HR 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.