Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 7 September 2016, 07:32
Uppdaterad: 7 September 2016, 07:35
Schibsted för samman produkt- och teknikutvecklingen i svenska och norska mediehus i en gemensam utvecklingsorganisation. Målet är att utveckla och trygga produkter, verktyg och plattformar för framtidens journalistik.
– För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group, i ett pressmeddelande.
Den nya organisationen Schibsted Product and Tech Publishing har redan resulterat i en ny, delad produktserie för digitala nyhetsredaktioner – Schibsted Publishing Platform – som är en enhetlig platform för att utforma, distribuera och skapa affärsmöjligheter för innehåll.
Omni, Aftenposten och Svenska Dagbladet använder redan plattformens verktyg för innehållsproduktion och Aftonbladet, VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen följer efter under de närmaste månaderna.
– Att vi nu rustar för att verkligen ta strid med de amerikanska plattformsjättarna känns stort. Vi tar kommandot och vi är väldigt modiga. Vi utvecklar inte samma saker på olika håll utan vi lägger tillsammans kraft på de utvecklingsdelar som vi alla har nytta av. Med all den kraft och alla möjligheter det innebär så är jag säker på att vi kommer att ge Facebook en rejäl match, kommenterar Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.
Den nya organisationen kommer också ansvara för slutanvändarnas upplevelse av Schibsteds sidor och appar. Dessutom utvecklar Schibsted Product and Tech en ny annonseringsplattform tillsammans med mediehusen och marknadsplatserna – Schibsted Advertising Platform, som ämnar ge utgivarna en mer effektiv intjäning på innehållsproduktion.
Schibstedföretagen i Norge och Polaris Media Group flyttar över till Schibsted Advertising Platform.
Viktor Ek