Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Schibsted Sveriges koncernchef: "Det är inte en kris"

Publicerad: 30 April 2013, 09:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Schibsted Sverige tyngs av Svenska Dagbladets kräftgång. I en intervju med Dagens Media berättar koncernchefen Raoul Grünthal om dagstidningens förlust – och den "spektakulära" utvecklingen för Aftonbladet Mobil.


Totalt uppgick Schibsteds Sveriges rörelseresultat för det första kvartalet till 64 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 88 miljoner kronor under samma period året innan.

Samtidigt ökade omsättningen något, från 976 miljoner kronor till 992 miljoner kronor.

Enligt Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal följer utvecklingen planen.

– Det är tuffa tider för papperstidningarna men det är få mediehus i Europa och framför allt Sverige som kan visa på ökad omsättning första kvartalet så jag är nöjd, säger Raoul Grünthal och fortsätter:

– Resultatet stärker min tro på att vår strategi att vara offensiva i digitaliseringen var rätt. Papperstidningen är fortfarande under ett strukturellt tryck men ser man till förra och förrförra kvartalet ser vi att trenden med digitalisering inte bara fortsätter utan att den förstärks.

Sorgebarnet i Schibsted Sverige är Svenska Dagbladet, som gjorde en förlust på 11 miljoner kronor under det första kvartalet.

Hur ser du på utvecklingen för Schibsteds prenumererade morgontidningar?

– Jag kan bara uttala mig för Sverige, men jag vill inte prata om en kris. Det här är en långsiktig utveckling där Svenska Dagbladet jobbar på digitaliseringen. Jag kan konstatera att den digitala lanseringen har varit väldigt lyckad under april månad och det är positivt.

Problemet för Svenska Dagbladet är dock att printprodukten fortfarande genererar avsevärt mer pengar än det digitala, berättar Raoul Grünthal.

– Därför täcker den positiva utvecklingen i det digitala inte upp för den svaga utvecklingen i print. Det här är en övergång. Men det är klart som sjutton att alla papperstidningar står inför ganska tuffa utmaningar.

Hur stort tålamod har ni med Svenskan?

– Man ska komma ihåg att det första kvartalet är ett ganska svagt kvartal för morgontidningar eftersom att januari är med. Men återigen, man ska inte överdriva det här resultatet. Svenskan har redan vidtagit åtärder under fjolåret och vi ser positivt på utvecklingen även om man ska vara ödmjuk inför utmaningarna.

Bättre går det för Aftonbladet, som tack vare mobilen och webb-tv-satsningen går som tåget. Totalt ökade tidningens rörelseresultat från 45 miljoner kronor till 57 miljoner kronor under det första kvartalet. En utveckling som till stor del drivs av mobilen.

Hade du vågat hoppas på att Aftonbladet skulle gå så bra i mobilen som tidningen faktiskt gör?

– Jag hade hoppats på ett ordentligt lyft i år och redan i höstas kunde vi se att det började öka ordentligt. Men det är klart, med sådana här spektakulära utvecklingar vill man gärna se dem innan man tror på dem fullt ut. Jag trodde att det skulle gå bra men inte fullt så här bra och det är jag väldigt glad över. Det är otroligt kul, säger han och fortsätter:

– Går vi tillbaka ytterligare ett år fanns det en stor oro kring huruvida mobilen verkligen skulle kunna ge ordentligt med annonspengar. Nu ser vi ju att det börjar bli ganska ordentliga siffror.

För Schibsted som helhet går det däremot sämre. Enligt norska sajten Kampanje.com minskade koncernens resultat före skatt med hela 64 procent. Ett resultat som bland annat tyngs av globala investeringar samt av utvecklingen för papperstidningar i Norge.

Varför går Sverige bättre än Norge?

– Två svar. Dels för att vi har gjort en så radikal digital omställning sedan lång tid tillbaka. Det är det första. Det andra är att resultatet är lägre eftersom att vi investerar så oerhört mycket pengar i vår digitala verksamhet internationellt, säger han och fortsätter:

– Så det handlar i första hand inte om att den traditionella norska verksamheten går sämre. Det är investeringar i utvecklingsområden i vår Classified-plattform som drar ner resultatet.

Påverkas Schibsted Sverige av utvecklingen i Norge?

– Inte egentligen, men precis som för alla internationella mediekoncerner är det kul om helheten går bra. Kortsiktigt påverkas vi inte alls dock. Det som är viktigt för oss är den globala utvecklingen och det är fantastiskt roligt att se hur vi lyckats ta Blocketplattformen ut i världen. Lyckas vi göra det med fler saker är det naturligtvis väldigt kul, säger han och fortsätter:

– För det behövs dock resurser och kompetens. Det gäller att ha pengar men också de bästa människorna.

Hur ser du på utvecklingen för Schibsted Tillväxtmedier?

– Även om vi inser att pappret inte kommer att växa på sikt är vår strategi att Schibsted som koncern ska växa. Tidningarna blir allt mer digitala men Tillväxtmedier är vår metod för att växa.

Hur går det för Hitta.se?

– Vi särredovisar inte verksamheterna men det jag kan säga är att helheten för Schibsted Tillväxtmedier är positiv.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.