Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Schibsted släpper AI-verktyg som matchar annonser med artiklar

Publicerad: 25 november 2020, 07:27

Joakim Flodin, vd för Schibsted marketing services och Pontus Larsson, data specialist på samma avdelning, menar att verktyget ger en unik möjlighet för annonsörer att matcha sina annonser mot relevanta målgrupper.

Foto: Schibsted

Schibsted säger sig ta nästa steg inom maskininlärning och lanserar det automatiserade annonsverktyget ”Keyword matching”.


Ämnen i artikeln:

Schibsted SverigeSchibsted

Med hjälp av verktyget kan annonsörer, enligt ett pressmeddelande, välja ut ”nyckelord och fraser som är relevanta för den aktuella produkten som ska marknadsföras”, framgår det. Nyckelorden paras därefter ihop med och placeras intill artiklar på Aftonbladet, SvD och Omni. 

– Detta är en unik möjlighet för våra annonsörer att nyttja Schibsteds redaktionella kontext för att bli ännu mer relevanta för sin målgrupp, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted marketing services, i pressmeddelandet. 

LÄS OCKSÅ: Schibsted når milstolpe – drar in 1 miljard norska kronor på digitala användare 

Schibsted uppges ha utvecklat tekniken på egen hand och verktyget uppges passa för kampanjer som handlar om att bygga upp varumärken, men också för att elda på produktförsäljning, enligt Joakim Flodin.

LÄS MER: Efter GDPR-stoppet – Schibsted använder Google-annonser igen 

– Detta möjliggör för annonsören att vara kreativ och koppla sitt varumärke till ett specifikt redaktionellt tema, allt från skidåkning till presidentval, säger Pontus Larsson som har titeln data specialist på Marketing services. 

Dagens Media rapporterade i veckan även att Facebook jobbar mycket med att vässa sina algoritmer så de allt mer träffsäkert kan matcha produkter med relevanta målgrupper. 

LÄS OCKSÅ: Facebooks tips till e-handlare: Låt algoritmerna göra jobbet under Black Friday 

Genom att exempelvis e-handlare matar plattformens algoritmbaserade så kallade ”rekommendations-motorer” med ”triggervärden” kan algoritmerna automatiskt föreslå varor och produkter i kurerade flöden mot specifika kundgrupper. Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Facebook i Sverige, liknar det med Spotifys rekommenderade spellistor för användare och som baseras på deras lyssningshistorik. 

– Det är också viktigt att göra din handel upptäckbar i mobilen. E-handel har tidigare handlat om att kapitalisera på en efterfrågan, men nu är det allt viktigare att skapa den. Relevanta, automatiserade produkt-rekomendationer är därför avgörande och kunderna har allt högre krav på att de exponeras för relevanta produkter, sa Johnas Liljegren i en intervju med Dagens Media i veckan. 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted SverigeSchibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.