Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Schibsted säljer Let's Deal – men köper Vin och Matguiden

Publicerad: 12 januari 2022, 09:42

”Nu är det dags för en mer specialiserad aktör att gå in som ägare och ta Let’s Deal till nästa nivå”, säger Schibsteds Peter Grytterhielm om försäljningen av bolaget.

Köpet av Vin och Matguiden ska vässa Schibsted-ägda Vinguidens annonserbjudande: ”Vi får en välbesökt sajt även på matsidan och en starkt konverterande medlemsbas”, säger vd Monica Åhlund. Samtidigt gör sig Schibsted av med Let's Deal, som säljs till en dansk konkurrent.


Ämnen i artikeln:

SchibstedLets deal

Schibstedägda Vinguiden breddar sitt utbud genom att förvärva vin och matguiden.

Köpet innebär att Vinguidens medlemsbas växer, samt att innehållet ökar med artiklar från kockar, kostrådgivare och matbloggare. Vinguiden är en kommersiell handelsplats för vin, och har funnits sedan 1999. Ambitionen var då att guida konsumenter genom Systembolagets stora utbud.

– Vi letar alltid efter intressanta bolag som kan komplettera vår affär. När vi fick tillfälle att förvärva Vin och Matguiden tvekade vi inte, säger Monica Åhlund, vd på Vinguiden, i ett pressmeddelande.

Ambitionerna med förvärvet, säger hon, är att kunna erbjuda ett ännu vassare annonspaket till kunder.

– Med Vin och Matguiden får vi en välbesökt sajt även på matsidan och ytterligare en starkt konverterande medlemsbas.

Samma dag som förvärvet av Vin och matguiden annonseras, meddelar Schibsted att man sålt av dealsajten Let's Deal till danska Sweet Deal.

- Let's deals erbjudande med lokala deals, smarta produkter och fokus på resor och upplevelser är fortsatt unikt och fantastiskt bra. Vi har sedan förvärvet 2010 varit aktiva ägare och hjälpt bolaget utvecklas och växa. Nu är det dags för en mer specialiserad aktör att gå in som ägare och ta Let’s Deal till nästa nivå och vi ser fram emot att följa dem, säger Peter Grytterhielm, COO på Schibsted Financial Services & Ventures, i ett pressmeddelande.

Sweetdeal har specialiserat sig på direktmarknadsföring inom restaurang-, hotell- och upplevelsebranschen. Plattformen förmedlar deals mellan å ena sidan konsumenter som söker ett bra erbjudande och å andra sidan partnerföretag som vill ha en effektiv media- och försäljningskanal.

 

 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedLets deal

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.