Dagspress
Schibsted överger Kia-index
Publicerad: 28 december 2016, 13:10
Uppdaterad: 29 december 2016, 08:21
Samtliga Schibsteds sajter bryter med officiella valutan på nätet.
Från och med 1 januari lämnar Schibsted helt redovisningen på Kia-index, som drivs av Sveriges annonsörer.
– Vi har inte alltid rätt, men vi är hyggligt bra på att prova, säger Anders Nylander, vd på Schibsted Sales and inventory till Dagens Media.
Orsaken är att koncernen upplever att Kia-index förlorat sin relevans, bland annat på grund av fokuset på unika antal webbläsare – istället för individer, något som till exempel får konsekvensen att Aftonbladet genererar fler unika webbläsare under en vecka än det finns invånare i Sverige.
– Vi vill driva ett mått som speglar vår affär, istället för att leverera siffror som inte är användbara, säger Anders Nylander, och fortsätter:
– Det är ungefär som upplageracet i print, där vi ju gick ur TS. Våra främsta konkurrenter, Facebook och Google, finns ju till exempel inte på Kia-index. De mäter effekten i sina egna system.
Schibsteds sajter kommer fortsatt att redovisa sina räckvidder i Orvesto internet, som via en panel mäter hur många personer en sajt når.
Samtidigt arbetar koncernen med att lansera en ny annonsplattform.
– Vi tycker att vi leder utvecklingen i branschen, vi måste leverera den effekt som våra kunder förväntar sig. Visa att vi når in till kundernas kunder. Det blir allt viktigare att kunna vara rådgivande vad gäller effekter. Där tror vi att det finns en bra grund för en digital valuta, säger Ander Nylander, och fortsätter:
– Vi måste se till att vårt ekosystem mäts på ett transparent och korrekt sätt. Vi anser att branschen måste röra sig mot nya mätvalutor och effektmätningar, och är öppna för en dialog om det.
Har du fått några indikationer på att fler kan vara på väg att följa efter och lämna Kia-index?
– Nej, det har jag inte. Däremot så ifrågasätts ju valutan generellt i branschen, att Kia-index inte används vid köp och planering i lika hög utsträckning längre.