Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Schibsted och Matspar satsar på ”digital checkout” direkt i annons

Publicerad: 30 April 2020, 06:29

Kaveh Sabeghi, Matspar.se, Tomas Schultz och Josefine Kvarnström, Schibsted.

Schibsted och Matspar.se i nytt partnerskap: ”För första gången kan räckvidd kopplas till direkt försäljning”, säger Kaveh Sabeghi som är marknadschef på Matspar.


Ämnen i artikeln:

Schibsteddigitalt

I det nya partnerskapet syns annonsören i kontext hos Schibsted, främst hos Aftonbladet Mat & Dryck. Syftet är att leda annonsering kring recept eller övrig matinspiration direkt till Matspar.se, en jämförelsesida för mat som i sin tur är kopplad till svenska dagligvarukedjor. Väl hos Matspar.se kan användaren köpa de matvaror som visats i annonsen eller i recepten.

– Vi är glada över att kunna erbjuda våra annonsörer denna möjlighet, där deras produkter på ett naturligt sätt integreras i Schibsteds kontexter samtidigt som de kan arbeta med digital konvertering. Att vi även skapar värde för användaren ligger helt i linje med hur vi vill driva annonsering på våra sajter, säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio, i ett pressmeddelande 

Flera tester med utvalda FMCG-aktörer har genomförts. Först ut att testa var Fontana Food, som använde sig av ”digital checkout” under en branded content-kampanj på Aftonbladet Mat & Dryck. 

– Vi är alltid intresserade av att utveckla nya sätt att nå konsumenter med våra produkter, så när möjligheten att testa ”digital checkout” presenterades kände vi direkt att det var något vi ville vara med på. Vi är mycket nöjda med resultatet det gav och för samarbetet med Schibsted och Matspar.se, säger Corina Papadopoulou, vice vd på Fontana Food. 

På Matspar.se hoppas man kunna hjälpa dagligvaruhandlare att öka sin digitala försäljning. 

– Samarbetet var givet och växte därav fram organiskt då Schibsted och Matspar.se sitter i en unik position att kunna hjälpa FMCG-leverantörer lyckas med sin digitala strategi, och härleda konvertering på sin online-marknadsföring. För första gången kan räckvidd kopplas till direkt försäljning – något som aldrig skådats tidigare inom FMCG, hävdar Kaveh Sabeghi, Co-founder och CMO på Matspar.se.

Tomas Schultz är Trade and Marketing Manager FMCG, på Schibsted:

– Vi ser att e-handeln för mat i spåren av Covid-19 har tagit enorma kliv framåt. Därför är det extra viktigt för aktörer inom FMCG att tidigt ta plats i varukorgen online med sina produkter, säger han.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Schibsteddigitalt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.