Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Schibsted klår förväntningarna

Publicerad: 17 Juli 2015, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

Schibsted rapporterar ett resultat som kom in 36 procent över förväntan. "Det är ett starkt resultat som framför allt drivs av Aftonbladets tillväxt online", säger Jan Helin, publisher på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Schibsted redovisar ett resultat före skatt på 440 miljoner norska kronor för det andra kvartalet 2015.

Sifforna är en klar förbättring sett till motsvarande period föregående år.

– Schibsted Sverige stärker sin position som den ledande digitala kraften i transformationen av vår bransch. Vi fortsätter att utveckla vårt digitala ekosystem bland annat genom investeringar i våra nya plattformar, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal.

Även Aftonbladets resultat steg rejält.

Ebitda-resultatet kom in på 71 miljoner kronor, upp från 57 miljoner kronor, en tillväxt på 25 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

– Aftonbladet har en unik och ledande position i strukturomvandlingen av vår bransch. Ett mått på det är att de digitala annonsintäkterna utgör 76 procent av Aftonbladets totala annonsintäkter under det andra kvartalet, säger Jan Helin.

Enligt Helin fortsatte också områdena mobil och TV att växa kraftigt för Aftonbladet under perioden.

- Ta mobilen till exempel. Under vecka 24 i juni hade Aftonbladet 6,7 miljoner unika webbläsare och 162 miljoner sidvisningar i mobilen. Under samma vecka hade TV 9 573 726 antal startade strömmar. Till detta kan läggas ett nytt rekord vad gäller Aftonbladets totalräckvidd i maj, säger han.

Samtidigt är Aftonbladets printintäkter, upplaga och annons, i nivå med förväntan. De har minskat med 11 procent under kvartalet jämfört med föregående år.

Svenska Dagbladet gjorde en vinst på 19 miljoner kronor under kvartalet, en ökning med 7 miljoner jämfört med motsvarande kvartal 2014.

SvD:s onlineaffär, annons och upplaga, steg under kvartalet, då intäkterna ökade med 32 procent, från 31 till 41 miljoner kronor.

Kostnaderna sjönk samtidigt med tio miljoner kronor från 234 miljoner till 224.

– De viktiga nyckeltalen kring våra digitala affärer är mycket positiva. Vi kan dessutom se att upplagetappet för papperstidningen stabiliseras, vilket visar att kunderna läser SvD både på papper och på nätet. Det är detta läsarbeteende som vår flerkanalsstrategi bygger på. Och att den fungerar så bra beror givetvis också på SvD-medarbetarnas enastående arbete, säger SvD:s vd Gunilla Asker  i en kommentar.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.