Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Schibsted ingår AI-samarbete med KTH

Publicerad: 12 Februari 2020, 12:42

Ingvild Næss om samarbetet med KTH: Det är dags för mediebranschen att börja spela en mer aktiv roll, både när det gäller att utveckla nya verktyg och besluta hur tekniken ska användas på ett bra och hållbart sätt”.

Foto: Schibsted/ Janne Næss

Med hjälp av KTH ska Schibsted se till att användandet av AI och data utvecklas ett hållbart sätt inom mediebranschen.


Ämnen i artikeln:

SchibstedKTH

Schibsteds ambition med samarbetet är att dataanvändning och AI inom mediebranschen ska utvecklas på ett ansvarsfullt sätt. 

Schibsted skriver i ett pressmeddelande att utbildning och forskning långsiktigt har en central roll att spela för att försäkra en hållbar utveckling inom AI. Med anledning av detta ska Agnes Stenbom, som är Responsible data & AI specialist på Schibsted, börja forska på KTH, under temat ”Ansvarsfullt användande av data och AI inom den nordiska mediebranschen”.  

– Schibsted är både ett techbolag och en publicist. Korsfunktionaliteten är inbyggd i vår organisation och vi är glada över samarbetet med KTH, som kommer att addera fler perspektiv till vårt sätt att arbeta med AI och data, säger Ingvild Næss som är chief privacy and data trends officer på Schibsted. 

Mattias Wiggberg som representerar KTH är nöjda med samarbetet:

– Ur ett akademiskt perspektiv är Schibsted en unik organisation att studera. Vi är ivriga att lära oss om hur Schibsteds medieverksamhet ser ut, och vill skapa värdefulla för både medieindustrin och den akademiska världen, säger han. 

Ingvild Næss kommer att handleda Agnes Stenbom under forskningsarbetet.

– Globala teknikbolag styr mycket av utvecklingen kring AI. Det är dags för mediebranschen att börja spela en mer aktiv roll, både när det gäller att utveckla nya verktyg och besluta hur tekniken ska användas på ett bra och hållbart sätt, säger hon.

Patrik Karlsson

Reporter

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedKTH

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.