Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Schibsted i samarbete med Xandr

Publicerad: 3 november 2021, 06:41

Foto: Janne Næss

Xandr och Schibsted sluter avtal för att göra det möjligt för annonsörer att skapa riktade annonser även efter cookiedöden.


Ämnen i artikeln:

SchibstedCookies

Schibsted har ingått ett samarbete med AT&T:s Xandr vilket innebär att Xandr Invest-köpare får exklusiv tillgång till Schibsteds förstapartsdata via Xandrs datamarknadsplats. 

Bakgrunden till samarbetet är den stundande utfasningen av tredjepartskakor som gör att tillgången på förstapartsdata blir allt viktigare för att fortsatt kunna skapa relevanta och riktade annonser. 

– På Schibsted tror vi starkt på att digital annonsering måste fungera för både våra annonsörer och slutanvändare. Schibsted har sedan många år tillbaka varit fokuserat på att skapa ett inloggat universum åt sina användare och har i dagsläget över 3 miljoner inloggade användare i Norden dagligen, säger Per Håkon Fasting, SVP, annons- och försäljningschef på Schibsted, i en kommentar. 

Genom samarbetet kommer köpare kunna planera, styra och optimera mot Schibsteds förstapartsmålgrupper genom att rikta sig in på segment inom köpplattformens datamarknadsplats. Detta har tidigare bara gått med hjälp av data från tredjepart och tredjepartcookies. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedCookies

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.