Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Schibsted gör sig av med Metro

Schibsted säljer sin andel i gratistidningen Metro. Därmed blir Metro Nordic Sweden tidningens enda ägare.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Publicerad: 18 Mars 2015, 12:09
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:09

Det har länge spekulerats i att ägarförhållandena i Sveriges största gratistidning Metro kommer att förändras.

Nu står det klart att Schibsted, som äger 35 procent av Metro, väljer att sälja sitt aktieinnehav, som den norska mediekoncernen förvärvade 2008.

Raoul Grünthal är vd på Schibsted Sverige:

– Vi har en väldigt tydlig strategi som går ut på att fungera som en digital koncern. Metro passar mindre bra in i den strategin även om vår del i tidningen har tjänat sitt syfte, säger han till Dagens media.

Och vad var syftet?

– När affären gjordes var syftet ha stor räckvidd i print. Nu är total räckvidd viktigare.

Hur har det ekonomiska utfallet varit under åren?

– De flesta åren har det gått bra, även om det har gått sämre under de senaste åren.

Ni betalade 350 miljoner kronor för er del i Metro. Hur mycket säljer ni för?

– Det kan jag inte kommentera, säger han och fortsätter:

– Det är viktigt att betona att vi haft ett bra samarbete med Metro och Kinnevik och vill absolut inte stänga några dörrar för framtiden. Men jag tror det är bäst för Metro att ha en tydlig ägare just nu.

Därmed kommer Metro International, som i sin tur ägs av Kinnevik, att äga 100 procent av aktierna i Metro Nordic Sweden.

Under 2014, ett år som Metros vd Andreas Ohlson skämtsamt döpt till "annus anus", gick tidningen med en förlust på 10 miljoner kronor inklusive omstruktureringskostnader. Omsättningen för Metro-koncernen i Sverige landade på drygt en halv miljard, inklusive förvärv.

Under 2014 genomförde Metro en outsourcning av papperstidningen till TT Nyhetsbyrån. Outsourcningen tillsammans med en rad andra besparingsåtgärder minskade kostnaderna med 75 miljoner kronor. Totalt fick 40 journalister lämna tidningen.

– Vi kommer sakna Schibsteds värdefulla råd som kunniga och kompetenta ägare men samtidigt är det bra att Metro Sveriges ägarbild förtydligas. Min erfarenhet är att ett tydligt ägande ger ett tydligt ledarskap med tydliga direktiv, säger Andreas Ohlson till Dagens Media och fortsätter:

– Det är exakt vad Metro Sverige behöver just nu och jag ser fram emot att vi återgår till att ha en ägare istället för flera. Den viktigaste signalen är att Kinnevik tror på Metro Sverige och därför ökar sitt ägande.

Mer info kommer.

LÄS ÄVEN:

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.