Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Schibsted dementerar säljrykte: ”Aftonbladet inte till salu”

Schibsted vill sälja Aftonbladet till Bonnier, påstår norska Dagens Næringsliv. Det dementeras kraftfullt från Schibsted.


Publicerad 2015-06-22 05:43
Uppdaterad 2015-12-06 11:57

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Schibsted har nyligen dumpat sina aktier i Metro, enligt uppgift till ett vrakpris. Den norska mediekoncernen planerar även att minska sitt direkta ägande i Svenska Dagbladet genom en att bilda en tidningskoncern tillsammans med Mittmedia och har sålt gratistidningar i Europa.

Samtidigt vill koncernen köpa bostadsannonssjten Hemnet, för 1,5 miljarder kronor. Frågan som branschen ställt sig är om Schibsted håller på att transformeras till ett tjänsteföretag snarare än en publicist.

Under söndagskvällen publicerade den norska tidningen Dagens Næringsliv uppgifter om en mycket radikal affär.

Enligt vad tidningen erfar överväger Schibsted att sälja Aftonbladet. Den tilltänkta köparen uppges vara Bonnier, ägare till huvudkonkurrenten Expressen. Bonnier ska enligt tidningen förbereda att bud på Aftonbladet.

Standardsvaret från luttrade mediechefer kring eventuella storaffärer brukar gå ut på att spekulationer inte kommenteras. Så svarade även Bonniers kommunikationschef David Sahlsbäck.

Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal ger dock ett klart besked kring Aftonbladet.

– Det är helt fel. Det kan jag dementera rakt av. Att Bonnier skulle köpa Aftonbladet är en absurd tanke. Då är det mer sannolikt att Grönköpings Veckoblad skulle köpa Expressen, säger han till TT.

Raoul Grünthal passar även på att markera att Aftonbladet ska fortsätta att finnas inom Schibsted.

– Aftonbladet är inte till salu, säger han till TT.

Enligt Dagens Næringsliv ska planen med den påstådda affären vara att slå ihop Expressen och Aftonbladet – två tidningar som varit ärkerivaler sedan Expressen startades 1944.

En sammanslagning räknas som ett av de mest uppenbara strukturgreppen på den svenska marknaden, enligt Dagens Næringsliv.

Något som talar emot en sådan affär är att Aftonbladet, solklar marknadsledare på nätet, används som nav och trafikmotor i det digitala ekosystem som Schibsted håller på att bygga. Tidningen genererar också årligen vinster på över 200 miljoner kronor.

Enligt tidigare uppgifter i Dagens Industri förhandlade Schibsted hösten 2013 med Bonnier om att sälja Svenska Dagbladet, en affär som ska ha fallit på prislappen.

LÄS ÄVEN:

 

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.