Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Schibsted backar under tredje kvartalet

UPPDATERAD. För det tredje kvartalet i år landar Schibsted Sveriges rörelseresultat före avskrivningar på 95 miljoner kronor, jämfört med 123 miljoner kronor i fjol.

Helen Preutz


Publicerad: 30 Oktober 2013, 06:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:58

Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocketAftonbladet

Totalt omsatte Schibsted Sverige 987 miljoner kronor under årets tredje kvartal. Motsvarande siffra för samma period i fjol var 1001 miljoner kronor.

Mest backade Svenska Dagbladet. Rörelseresultatet före avskrivningar landade på -14 miljoner kronor, jämfört med 2 miljoner i fjol. Omsättningen minskade även den, från 245 miljoner kronor till 230 miljoner kronor.

– Kvartalet visar en fortsatt tuff strukturell utveckling för morgontidningar. SvD har under året tagit marknadsandelar på annonsmarknaden, både inom print och digitalt, säger koncernchefen Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.

Även Aftonbladet backade. Deras rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 72 miljoner kronor, jämfört med 87 miljoner kronor i fjol. Även omsättningen minskade, från 536 miljoner kronor till 510 miljoner kronor.

Aftonbladets publisher kommenterar resultatet i ett mejl till Dagens Media:

" Det svagare resultatet i Q3 jämfört med i fjol beror dels på sjunkande intäkter i print och att vi möter en månad med kraftiga annonsintäkter på grund av fotbolls-EM. Tappet är mindre än förväntat och prishöjningen av tidningen ger en bra effekt långsiktigt eftersom den inte påverkat volymen", skriver han.

Bättre gick det för Kategorin Tillväxtmedier som uppvisade ett rörelseresultat före avskrivningar på 45 miljoner kronor (41) och en omsättning på 251 miljoner kronor (251).

Även kategorin Blocket/Byt bil ökar. Rörelseresultatet före avskrivningar landade på 116 miljoner kronor (112) och omsättningen uppgick till 218 miljoner kronor (196).

För hela Schibsted-koncernen ökade intäkterna med 14 procent jämfört med samma period 2012, vilket Raoul Grünthal bland annat förklarar med en positiv utveckling inom digitalt och mobilt.

– Vår digitala satsning fortsätter med oförminskad styrka, kommenterar koncernchefen Raoul Grünthal. För närvarande fokuserar vi bland annat på Aftonbladets tv-satsning och finansiella tjänster.

Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocketAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.