Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Schibsted backar under Q2

Publicerad: 17 Juli 2018, 06:05
Uppdaterad: 17 Juli 2018, 06:57

Schibsteds koncernchef Raoul Grünthal. Foto: Janne Næss

Schibsted Publishing, där SvD och Aftonbladet ingår, backar med 23,5 procent – Growth däremot ökar. Vd:n Raoul Grünthal pekar på GDPR:s påverkan på annonsintäkterna, och passar igen på att varna för Google och Facebooks dominans.


Ämnen i artikeln:

Raoul Grünthal

Schibsted Media består av Schibsteds publishing-verksamhet och Schibsted Growth, som investerar i och utvecklar nya digitala företag.

Resultatet för Schibsted Medias andra kvartal slutade på 285 miljoner norska kronor, vilket är en minskning med 5 procent jämfört med samma period föregående år.

Schibsted Publishing backar med hela 23,5 procent jämfört med 2017, från 216 miljoner norska kronor förra året till 165 miljoner i år.

Aftonbladet som förra året redovisade ett resultat på 70 miljoner norska kronor (EBITDA), har dalat till 53 miljoner i år.

Schibsteds prenumerationsbaserade tidningar, där Svenska Dagbladet ingår tillsammans med sex norska titlar, landar i år på 61 miljoner norska kronor, jämfört med 83 miljoner under Q2 år 2017.

Inom området Growth däremot ökar Schibsted resultatet med 43,9 procent, och landar på 121 miljoner norska kronor, jämfört med 84 miljoner i fjol.

– Många mediekoncerner i Europa kämpar för sin självständighet och överlevnad. I dessa  utmanande tider klarar vi att växa, leverera starka resultat och vara ett tydligt alternativ till de globala plattformar som just nu utmanar mediebranschen, kommenterar  Schibsted Medias vd Raoul Grünthal.

Intäkterna för Publishing under andra kvartalet ligger i nivå med förra året (2083 Mnok i år jämfört med 2084 i fjol), medan Growth har haft en omsättningstillväxt på 12 procent (455 Mnok i år mot 405 förra året).

– Vi ökar våra digitala intäkter, men det räcker inte både för att täcka förlorade intäkter på print och för investeringar kopplat till digital produkt- och teknikutveckling inom publishing och distribution. Sådana investeringar är vi beroende av för att ha en hållbar business, och så kommer det att fortsätta i många år framöver. Det påverkar naturligtvis resultatet. Men även om printintäkterna är nedåtgående tappar vi mindre än väntat, säger Raoul Grünthal.

Både Lendo och Prisjakt levererar starka kvartalsresultat, trots att Lendo har gjort en del investeringar i marknadsföring och personal.

– Vi har också ökat våra investeringar i Bynk och Hypoteket. Detta ligger i linje med vår strategi om att stärka vår ställning inom ”personal finance”, säger han.

Schibsteds redaktionella varumärken har haft stabil tillväxt i antalet prenumeranter. Antalet digitala prenumeranter var 25 procent högre i slutet av juni i år jämfört med föregående år, och slutade på 648 000. Tillväxten för både digital- och papperskunder tillsammans var 13 procent. I antal innebär det en tillväxt på över 110 000 prenumeranter, och det totala antalet är idag över 990 000 prenumeranter.

– Det som är glädjande att se är att omsättningen växer snabbare än volymen. Vi får en allt bättre förståelse för vilket slags innehåll användarna engagerar sig i, och vi upplever även att betalningsviljan ökar för innehåll som är knutet till själva kärnan hos de olika tidningarna – alltså det innehåll som gör varje enskilt varumärke unikt, säger vd:n.

Annonsintäkterna påverkas av GDPR

Annonsverksamheten upplever en fortsatt god efterfrågan på Schibsteds digitala produkter, skriver mediekoncernen i ett pressmeddelande. En säker miljö och en stark räckvidd är viktigt för annonsörerna, liksom möjligheten att köpa produkter och varumärken på tvärs inom Schibsted, skriver Schibsted. Rauol Grünthal pekar samtidigt på riskerna:

– Vi vet att GDPR har påverkat - och kommer att påverka - våra intäkter i framtiden. Vi har tvingats minska antalet tredjepartsaktörer vi kommer att jobba med framöver, eftersom vi bara kan samarbeta med aktörer som visar att de tar GDPR på allvar. Detta påverkar intäkterna negativt, åtminstone på kort sikt.

Raoul Grünthal menar att ett nära och brett samarbete inom branschen och med andra publicister i Sverige och Norge är avgörande för att kunna skapa ett tredje alternativ på annonsmarknaden, oberoende av Google och Facebook.

– Det börjar bli uppenbart för allt fler att de amerikanska jättarnas framväxande duopol är skadligt för marknaden, för konsumenterna och ytterst för demokratin. Behovet av tydliga motkrafter har blivit än större i samband med att GDPR nu genomförs i Europa.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Raoul Grünthal

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.