Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Samma innehåll i Stampens tidningar

Publicerad: 3 September 2014, 05:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja.


Ämnen i artikeln:

Stampen Local MediaGöteborgs-Posten

Nybildade Stampen Local Media, som är en sammanslagning av Göteborgs-Posten och Mediabolaget Västkusten, äger sjudagarstidningen Göteborgs-Posten, sexdagarstidningarna Bohusläningen, TTELA, Hallands Nyheter och Hallandsposten samt tredagarstidningen Strömstads Tidning.

Det gemensamma ägarbolaget har bidragit till att de respektive tidningarna nu delar på flera områden, som till exempel HR, ekonomi och it.

Nu går Stampen ett steg längre – de sex tidningarna kommer att publicera gemensamt centralt producerat nyhetsmaterial, kan Dagens Media avslöja.

Redan i helgen kommer en första testversion att lanseras. Därefter kommer modellen justeras efter behov. Från och med den 1 oktober kommer satsningen att gå ut skarpt i tidningarna.

– Nu på lördag kommer provtidningen som alltså innehåller en i huvudsak gemensam del. Sen kommer vi passa på att justera lite i hur den lokal delen av tidningen kommer se ut i respektive tidning. Den gemensamma delen kommer att vara produceras måndag till lördag, sen kommer GP fortsätta att ha en annan söndagstidning, säger Göteborgs-Postens chefredaktör Cecilia Krönlein till Dagens Media.

Den gemensamma delen, som inom Stampen Local Media kommer att kallas "del 2", består av sport, kultur, nöje. Samt tv, konsument, korsord, börssidor och serier.

"Del 1" kommer att bli respektive tidnings lokala avdelning.

– Vi sparar redaktionell kraft och höjer nivån. Istället för att man på fem ställen sitter och funderar hur man ska rapportera om till exempel landslagssamlingen så gör vi en sida som går i alla tidningar. På det sätter får vi redaktionell kräm över, vi sparar våra resurser – de resurser kan vi använda till att vässa det lokala, säger Anders Goliger, Göteborgs-Postens redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare, till Dagens Media.

På avdelningarna sport, kultur och nöje kommer det – vid sidan om det gemensamma innehållet – att finnas plats för lokala sidor.

– Målet är att det på sikt ska bli en tryckplåt för alla tidningar. Det är en rationalisering där tanken är att vi ska kunna rädda och satsa på den lokala journalistiken, säger Anders Goliger.

Vad är det mest problematiska med detta?

– Sporttabeller är en sån sak som är svårt att göra gemensamt. Man kommer ner i detaljer, där djävulen bor, och upptäcker svårigheterna med lokala tabeller. Mer generellt när man driver ett sånt här projekt så går det åt några heliga kor, och man tvingas kompromissa. Därför ska det bli intressant att se provtidningen på lördag, då lär vi se några av problemen, och även höra vad läsarna. Men överlag har det gått bra så här långt. Sen är det många som är oroliga över vad som kommer hända med den lokala själen. Men detta är en satsning på det lokala.

Är det här en överlevnadsstrategi för Stampen Local Medias tidningar?

Cecilia Krönlein:

– Det är ingen hemlighet att alla i vår bransch måste fundera över hur man prioriterar och använder sina resurser, så det är klart att det finns med i vågskålen. Men det viktiga är att vi kan använda våra gemensamma resurser så att vi kan ge så mycket som möjligt både på den nationella respektive internationella nivån, samt den lokala nivån. Sen är det ju så att det finns innehåll som är intressant utanför Göteborg men som bara funnits i GP. Konsumentjournalistik till exempel. Mycket av den är lika intressant i Bohuslän eller Halland som i Göteborg. Så där blir det ett mervärde för läsarna där.

Sedan i vintras har denna förändring diskuterats i Stampen Local Medias så kallade chefredaktörsgruppen.

De redaktionella resurser som frigörs i och med rationaliseringen kommer att utgöra en del av den grupp om 60 journalister som kommer att sägas upp från Stampen Local Media, som bolaget informerade om i juni. Den andra delen är en centralisering av redigeringen, som Dagens Media tidigare berättat om.

Det exakta antalet redaktionella tjänster som ska bort från Stampen Local Media preciseras nu till 58 av Cecilia Krönlein.

I och med omgörningen av bolagets tidningar kan den respektive tidningens namn försvinna från sidhuvudet, i och med ambitionen att använda samma tryckplåt. Göteborgs-Posten kommer även flytta debatt- och insändarsidorna till starten i första delen.

Annonssituationen lär inte påverkas nämnvärt, tror Stampen Local Media. Annonspaketet Västpaketet innefattar de aktuella tidningarna, förutom Strömstads Tidning.

Stampen Local Media

I affärsområdet Stampen Local Media ingår Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, TTELA, Bohusläningen, Strömstads Tidning.

Dessutom ingår nio gratistidningar i och med dotterbolaget Gratistidningar i Väst.

I juni meddelande Stampen Local Media att organisationen drar in 100 tjänster, varav omkring 60 redaktionella. De flesta från GP.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev