Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Säljbolag vägrade ta in Putin-annons: "Är rasistisk"

Publicerad: 30 April 2014, 09:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Företaget Skyddsprodukter i Sverige fick inte annonsera. Nu rasar bolagets pr-byrå mot beslutet.


Skyddsprodukter i Sverige är ett företag som specialiserar sig på skyddsrum.

Nyligen skulle bolaget köpa en annons av Smart Media Publishing, för en bilaga som skulle gå i Svenska Dagbladet. Men säljbolaget ville inte ta in den.

I annonsen visas en siluett som liknar Rysslands president Vladimir Putin tillsammans med den varnande copyn "Låt inte Sveriges skyddsrum förfalla".

I ett mejl till Ullman PR, som sköter Skyddsprodukters kampanj, förklarar en anställd på säljbolaget beslutet:

" Jag förstår att ni vill skapa någon typ av iakttagelse och allvar, men vi vill inte föra in annonsen med denna bild på grund av den negativa känslan den skapar, vilket påverkar uppslaget, våra andra annonsörer och vår artikel. Det är vårt ansvar att se till så att materialet som används inte skapar denna effekt", skriver den anställda i mejlet som Dagens Media tagit del av.

Hen fortsätter:

" Och för det andra så anses det vara högst rasistiskt att avteckna en bild på Rysslands president i samband med er text och verksamhet. Jag hoppas att ni kan ha förståelse för detta och vill förtydliga att det är för ert eget bästa att inte marknadsföra er på detta vis. Vi kommer gärna med tips och idéer om hur ni kan skapa samma effekt utan att klandra ett folk, land, ledare".

Harald Ullman är kundansvarig för Skyddsprodukter:

– Under 30 år har jag jobbat mer eller mindre med att sätta in annonser med politisk karaktär för kunders räkning, många provocerande. Det är närmast unikt att en annons av politisk karaktär blir refuserad av en stor tidning. Hur Svenskan kan refusera en annons med en siluett som liknar den vita Putin med argumentet att den är rasistisk, är ju direkt löjligt, säger han till Dagens Media.

När Dagens Media når den anställde på Smart Media Publishing förklarar han att det var ledningens beslut att stoppa annonsen.

– Den passade inte riktigt in. Det handlar om att vi vill inte ha något negativt i tidningen och det gäller alla tidningar vi jobbar med.

Finns det någon policy gällande sådana här beslut?

– Någon typ av policy finns väl. Vi vill inte massa negativt i tidningen helt enkelt.

Pierre Bergström är försäljningsdirektör på Svenska Dagbladet. Han vill inte recensera Smart Media Publishings beslut att inte ta in annonsen.

– Jag har svårt att ge någon kommentar på det, då måste jag vara insatt i hur de resonerade, säger han och fortsätter:

– Men jag kan ju säga att jag personligen inte ser något problem med att publicera den här annonsen.

Dante Thomsen

Andrea Svanberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.