Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Dagspress

Säljbolag snyltar på publicisternas rykte

Dilem Güler, affärsutvecklingschef på Bonnier News Sales, och Johan Åsén, product director på Schibsted.

Foto: Montage

Säljbolag köper annonsutrymme hos publicister via programmatic och presenterar erbjudandet som ett samarbete, vilket sticker i ögonen på både Bonnier och Schibsted


Publicerad 2018-12-03 08:47

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

I mitten av november skrev Dagens Media om adtechbolaget Socius som just klivit in på den svenska marknaden. 

Socius nämnde Schibsted och Bonnier bland svenska publicist-sajter som deras kunder kunde annonsera på.

Detta fick Schibsteds product director Johan Åsén att reagera, eftersom Socius inte är en godkänd köpare hos mediehuset.

Han ser en trend i att säljbolag försöker kapitalisera på mediehusens varumärken.

– De utnyttjar en marknad i stor förändring genom att skapa egna erbjudanden ovanpå våra, säger Johan Åsén, som menar att stora som små aktörer när den här affärsidén.

Dilem Güler som är affärsutvecklingschef på Bonnier News Sales delar Johan Åséns åsikt.

- Det har varit ett problem sedan starten av programmatic att säljbolag hävdar samarbeten med publicister när de i själva verket handlar på öppna börsen, säger hon.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 48, där publicisterna utvecklar problematiken och Socius ger sin syn på saken. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.