Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Säljarflykt skakar SvD

Publicerad: 11 Februari 2011, 10:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

UPPDATERAD. Inom loppet av några få veckor har åtta medarbetare – en dryg fjärdedel av säljstyrkan – beslutat sig för att lämna Svenska Dagbladet.


Bara de senaste två veckorna har fem medarbetare meddelat ledningen för SvD:s annonsavdelning att de ska sluta:

• Lina Kihlmark, Key account manager

• Sofie Carlsson, printsäljare

• Elisabeth Norrgård, printsäljare

• Daniel Ivarsson, printsäljare

• Maria Cronsell, printsäljare

På måndag i nästa vecka kommer personalen att informeras om flera av avhoppen. De som slutar uppger olika skäl till sitt beslut att lämna SvD. Flera säger att de inte upplevt något missnöje på säljavdelningen.

Förutom de senaste fem har ytterligare tre medarbetare lämnat avdelningen de senaste veckorna:

• Johan Myrin, Chef för printförsäljning B2B

• Charles Engwall, printsäljare B2B

• Mikael Fryer, printsäljare B2B

Säljstyrkan – som totalt består av ett 30-tal medarbetare – har alltså krympt med mer än en fjärdedel på bara några veckor.

Flera uppgiftslämnare berättar för dagensmedia.se att en av orsakerna bakom massavhoppet är ett missnöje med säljledaren Peter Bertilsson, som nyligen prisades som ”Årets säljledare” på Schibsted sale awards i Barcelona. Han ansvarar för Svenska Dagbladets key account-grupp.

– Jag har inte själv haft något problem, men jag är inte dum, jag har ju ögon och öron, säger en medarbetare som vill vara anonym.

En annan medarbetare:

– Det är flera som inte har orkat med säljchefen. Han har fått härja fritt och bete sig som han vill.

Peter Bertilsson själv känner dock inte igen sig i kritiken:

– Det är ganska naturligt att man får kritik som ledare, man är ju både älskad och hatad, säger han och fortsätter:

– Det viktiga är att vi driver Svenska Dagbladet framåt, vi jobbar ju hårt med de som vi vurmar för. Sen finns det ju alltid de som inte är förbättringsbara, utvecklingsbara – och då är det väl ganska naturligt att de känner att de inte platsar i gänget.

Varför tror du att så många slutar samtidigt?

– Jag har ingen förklaring. Men vi har ju tidigare rekryterat väldigt många, och det är ju inte alltid det blir rätt i en sån process. Jag har inte själv nåtts av någon kritik.

Har ni hittat ersättare till de som slutar?

– De senaste som slutat har vi inte hunnit ersätta, men jag skriver papper med tre personer i dag.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.