Dagspress
Sakari Pitkänen ger ut bok om Metro
Publicerad: 7 oktober 2014, 07:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26
Sakari Pitkänen, tidigare global chefredaktör för Metro, skriver en bok om gratistidningens historia.
Ämnen i artikeln:
MetroDT
Dante Thomsen
Sakari Pitkänen började på Metro för 19 år sedan och blev chefredaktör för tidningen 1997. Han lämnade Metro 2009 och hade då både hunnit arbeta som global chefredaktör, digital utvecklingschef och vice vd för Metro Interactive.
Nu, kan Dagens Media berätta, planerar Sakari Pitkänen att skriva en bok om Metros historia. Boken kommer att ges ut inför Metros 20-årsjubileum i februari nästa år.
– Under den här tiden har inte bara Metro utan gratistidningsfenomenet i stort på många sätt förändrat folks uppfattningar om dagspress. Det är en bra historia att berätta tycker jag, säger Sakari Pitkänen till Dagens Media.
Hur fick du idén?
– Jag och Per Mikael Jensen (tidigare chef för Metro International) diskuterade saken för flera år sedan när jag slutade. Då skulle det vara en officiell bok men jag kände att det inte var någon bra idé. Nu när det börjar närma sig 20-årsjubileumet kände jag ändå att någon måste skriva den här boken.
Är Metro inblandade i boken?
– Nej men jag hoppas att de kommer att köpa ett antal exemplar och dela ut den till vilka de nu vill dela ut den till.
Hur ska boken ges ut?
– Det är lite höljt i dunkel höll jag på att säga, men den kommer att ges ut på ett eget förlag.
Kommer det bli några smaskiga anekdoter som ingen utanför Metro känner till?
– Metros värld är ju ganska liten så det mesta som hänt är det ganska få som känner till. Det kommer att finnas en massa roliga och udda historier både från Sverige och den internationella expansionen. Men boken ska inte bara handla om Metro utan också om andra gratistidningar.
Kommer du beröra den senaste utvecklingen med outsourcningen av tidningen?
– Ja det kommer jag säkert att göra, även om det är enklare att berätta om sådant som varit än sådant som pågår, särskilt för en bok eftersom att den kan bli inaktuell. Men det är klart att jag även kommer beröra det som händer nu.
Varför ska man läsa din bok om Metro om man inte är en branschnörd?
– För att förstå hur mycket som hände på så lite tid. Som mest lästes gratistidningar liknande Metro av hundra miljoner personer runt om i världen. Det är bara internet som har lyckats med en sådan utväxling på så kort tid och det är historiskt. Vid sidan av internet exploderade också print.