Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så vill SVT-cheferna rädda dagspressen

Publicerad: 31 Oktober 2016, 08:50
Uppdaterad: 31 Oktober 2016, 08:58

"Public service är inte orsak till tidningskrisen, och kan inte lösa den. Men om vi kan hjälpa till vill vi gärna göra det", skriver Hanna Stjärne, Jan Helin och Anne Lagercrantz i Sydsvenskan idag.


Ämnen i artikeln:

SVTSydsvenskan

"Tidningsmarknaden befinner sig i en tuff omställningsfas. Läsvanorna förändras i snabb takt och globala giganter konkurrerar om annonsintäkterna. I det läget vänder många sina blickar mot public service. Hur bör SVT agera i den nya situationen?"

Så inleder SVT-cheferna Hanne Stjärne, vd, Jan Helin, programdirektör, och Anne Lagercrantz,  chef för nyhets- och sportdivisionen på SVT, debattartikeln i Sydsvenskan idag, där man menar att i det läge medieföretagen befinner sig, måste SVT som public service-bolag göra vad man kan för att stärka den professionella och opartiska journalistiken och hjälpa andra medieföretags förmåga att hantera det digitala skiftet.

De områden där SVT kan bidra mer på sätt som är i linje med public services uppdrag och som kan gynna mediemångfalden listas i fyra punkter.

Eftersom att medierna närmar sig varandra, exempelvis producerar kvällstidningar mer och mer tv, vill man öppna för samproduktion av program och köpa in program från tidningar och andra medieföretag.

Man vill även öka tidningarnas tillgång till vissa former av material hos SVT och skriver att det är positivt om andra medier kan bygga vidare på det material som SVT får fram i sina databaser. Dessutom menar man att SVT regelmässigt delar med sig av detta till tidningarna, som kan hitta egna lokala vinklar.

Dessutom skriver Hanna Stjärne, Jan Helin och Anne Lagercrantz att man vill bli bättre på att dela med sig av sin kunskap. Som ett led i detta ska SVT därför under hösten bjuda in svenska medieföretag till ett möte om digitala användarbeteenden och utveckling inom rörlig bild och data online.

Slutligen skriver SVT-cheferna att man vill bjuda in till samtal kring på vilka fler sätt public service kan bidra till andra medieföretags förmåga att hantera det digitala skiftet, och att man är öppna för förslag så länge som det är förenligt med SVT:s uppdrag.

Man avslutar debattinlägget med att understryka att det är bra att det finns separata system där public service har sina krav och villkor, och tidningarna andra:

"Public service är inte orsak till tidningskrisen, och kan inte lösa den. Det kan bara tidningsföretagen själva. Men om vi kan hjälpa till vill vi gärna göra det".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.