Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Så vill Schibsted pressa sociala plattformar till mer ansvar

Publicerad: 5 November 2019, 08:50

Karin Pettersson, direktör för public policy på Schibsted. Schibsted vill att sociala medier–företagen ska ha ett medverkansansvar för spridning av illegalt innehåll.

Foto: Janne Naess

Schibsted har av EU ombetts ge sin syn på hur regleringar för digitala plattformar bör se ut. ”Viktigaste slutsatsen är att sociala nätverk bör ses som en ny kategori”, berättar Schibsteds Karin Pettersson för Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

EU-kommissionen kommer i närtid att göra om regleringarna för digitala plattformar. Därför har Schibsted tagit fram en rapport med förslag som mediekoncernen menar kan minska spridningen av hat och hot online, samtidigt som yttrandefriheten värnas. 

Rapporten ”Ensuring democracy and freedom of speech online” presenteras under ett seminarium i Bryssel den 21 november och släpps på Schibsteds hemsida i dag den 5 november.

Karin Pettersson är Schibstedkoncernens direktör för public policy. Hon berättar att rapporten är ett resultat av att EU-kommissionen har varit angelägen om att få in förslag från nordiska länder och mediebolag, eftersom det perspektivet saknades. 

– De efterfrågade det nordiska perspektivet och uppmanade oss specifikt att bidra.

Schibsted väljer att kalla det som ofta kallas sociala medier för sociala nätverk. Detta är en markering mot att Schibsted inte vill se dem som publicister, förklarar Rebecka Wulfing, specialist i public policy på Schibsted.

Enligt Karin Pettersson är den viktigaste slutsatsen från rapporten hur sociala nätverk ska kategoriseras och därefter regleras. 

– Vi tycker att sociala nätverk bör ses som en ny kategori – en specifik typ av verksamhet. Sociala nätverk – företagen har under lång tid velat framställa sig själva som neutrala distributörer av innehåll, likt bredbandsbolag och därmed inte behövt ta ansvar för de innehåll som publiceras på plattformarna, säger hon.

Hon menar att de inte kan ses som neutrala distributörer eftersom de sorterat innehåll och därmed definierar vilken typ av information som människor får tillgodo. 

– I och med kritiken som höjts gällande hot och hat har vissa på sistone velat se de här företagen som publicister. Vi menar att båda sätten att se på de här verksamheterna är fel, säger hon och fortsätter:

– I den nya kategorin bör komma ett särskilt ansvar - ett medverkansansvar för spridning av illegalt innehåll. 

Vad hoppas ni att det här ska leda till?

– Vi hoppas dels att rapporten ska kunna bidra med konkreta förslag kring hur problemen kan motverkas, dels att motverka dålig reglering. 

Som exempel på ”dålig reglering” tar Karin Pettersson upp en vallag i Frankrike, som hon menar ger domare rätten att stoppa publiceringen av viss typ av innehåll under valrörelser, vilket drabbar publicister.

– Vi är oroliga för både att man inte tar tag i problemen, men också att den stundande regleringen kommer att bli dålig.

Karin Pettersson tycker att dessa frågor tas på allvar i Bryssel och att de är högt upp på EU-kommissionens agenda, vilket är bra enligt henne. 

– Jag upplever att diskussionen är mer aktiv i Bryssel än i Sverige, vilket är väldigt synd. Det svenska och nordiska perspektivet behövs. 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.