Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Publicerad: 14 Augusti 2015, 07:42
Uppdaterad: 28 Januari 2016, 09:53

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan".


Från årsskiftet tar Johan Hakelius över som chefredaktör för Fokus.

Var det ett lätt beslut att tacka ja?

– Egentligen inte, jag har ju haft en egen låda i tretton år, så det var i den meningen ett ganska stort steg.

– Men när jag satte mig ner och funderade så insåg jag att finns inget annat kvar som Fokus - som både har innehåll och en stilistisk höjd. Och får man den här chansen så vore det dumt att säga nej.

I går träffade han redaktionen för första gången, och har fått en inblick i det förändringsarbete som redan pågår på Fokus.

– Av det lilla jag har sett så stämmer det ganska väl med vad jag vill, säger han. 

Och vad är det?

– Fokus har ju stora styrkor, att den är seriös, har ett gott anseende, stilistiska ambitioner. Ett lite mer högklassiskt sätt att skriva än man hittar på andra ställen.

– Det är ju grunden vi ska bygga på, och när det gäller innehåll handlar det snarare om att bredda än att ta bort.

Utöver områden som politik, näringsliv och ekonomi kan Johan Hakelius tänka sig att tillföra bland annat vetenskap och kultur.

– Det finns fler sfärer man kan tänka sig. Och när det gäller formen vill jag skapa en lite rundare, mer personlig känsla, som ska tala till hjärtat och inte bara till hjärnan.

Hur ser du på möjligheten att göra Fokus lönsam?

– Alla i den här branschen har den utmaningen, vi jobbar ju liksom i varvsindustrin, vi är de sista entusiasterna som tror att det går att få det att gå runt, trots att man ägnar sig åt innehåll.

– Men, antalet läsare av Fokus har ju växt, problemet är ju som för alla andra att de läsarna går det inte att växla in i annonsintäkter på samma sätt som tidigare.

Hur vill du lösa det?

– Jag tror att Fokus har unika förutsättningar som gör att det går att lösa. Det bygger på att man kan presentera ett innehåll. Nu börjar folk inse att ju mer infomation som finns därute, desto större nytta har man av duktiga redaktörer. Det kan man ta betalt för.

Från vissa håll har din digitala kompetens ifrågasatts, hur ser du själv på den?

– Jag vänder mig mot idén att det är ett eget universum. Hela idén handlar om innehåll, det är det som är det viktiga, sen måste man sätta sig in i hur man paketerar det på bästa sätt.

– Jag tycker att jag är kompetent att avgöra vad som är en vettig digital strategi, men jag själv kanske inte har hela den rent tekniska kompetensen. Men jag är inte ideologisk motståndare till Twitter, som någon tycktes tro.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.