Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så vill Berghs elever digitalisera Mitt i-tidningarna

Publicerad: 21 Maj 2015, 08:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Berghselevernas app ska hjälpa Mitt i att digitaliseras, något som de hoppas ska öka annonsförsäljningen.


Under våren har tidningen Mitt i tillsammans med en projektgrupp från Berghs School of Communication tittat på hur Mitt i ska kunna digitaliseras. Under Berghs slututställning ska projektgruppen visa upp sin lösning.

– Mitt i äger lokaljournalistiken i Stockholm och det vill vi att de ska fortsätta göra, men i ett nytt sammanhang. Genom vår lösning kan de göra exakt det de gör idag, men digitalt, säger Mikaela Pedersen, presskontakt för Berghs studentgrupp, till Dagens Media.

Genom en mobilapp ska användare kunna få nyheter från sin direkta närhet. Lösningen sker bland annat med geotagging, vilket betyder att man knyter en geografisk position till nyheten.

– Det blir som en metalldetektor. Öppnar du appen på jobbet får du nyheter från det området och öppnar du den hemma får du relevanta nyheter där. Vi flyttar Mitt i:s kompetens till ett nytt sammanhang, säger Mikaela Pedersen.

Samtidigt som man får relevanta nyheter ska det också gå att se ett nyhetsarkiv från den position man befinner sig på. Något som, enligt Mikaela Pedersen, kommer att skapa ett mervärde.

– Säg att jag flyttar till Nacka och tittar igenom arkivet och ser att det inte har skett ett rån där på flera år. Då kan vi kombinera läsare och annonsörer på ett nytt sätt, säger hon.

Enligt Mikaela Pedersen ska Mitt i använda delar av appen i framtiden. Exakt vad och hur mycket kan hon inte berätta.

– Alla tidningar behöver undkomma tidningsdöden, så de har varit positivt inställda. Löser man det här så löser man framtiden för lokaljournalistiken.

Arbetsgrupp:

Lina Franzon, copywriter

Rickard Lindberg, digital kreatör

Martina Öster, produktionsledare

Lisa Walder, digital strateg

Johanna Olindersson, public relations

Rebecca Lundin, planner

Mikaela Pedersen, public relations

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.