Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så utvecklades lokala reklammarknaden 2012

Publicerad: 10 April 2013, 11:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Dagspressen fortsätter att dominera den lokala reklammarknaden, men sett utifrån ett längre perspektiv har man tappat till förmån för tv och internet. Det visar IRM-rapporten "Regionala reklammarknader 2012".


Ämnen i artikeln:

IRM

En färsk rapport från IRM visar att reklaminvesteringarna minskade i samtliga regioner under 2012.

– Tappet beror på att de kanaler som ingår i mätningen har haft en svag utveckling under 2012, säger Madeleine Thor, vd på IRM till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Dagspressen dominerar fortfarande den lokala reklammarknaden men sett till ett längre perspektiv har dagspressen tappat kraftigt i marknadsandel till förmån för internet och tv.

År 2012 utgjorde dagspressen 55 procent av de regionala intäkterna, men har backat till 45 procent för 2012.

Rapporten visar även att internet var den enda mediekategori som växte på de regionala reklammarknaderna under 2012, medan övriga mediekategorier backade.

När det gäller tv tappade man 2,7 procent, vilket enligt Madeleine Thor delvis kan bero på att kanalen hade ett väldigt positivt år 2011.

– Under 2011 hade man en kraftig uppgång på 20 procent. Som reklamkanal utgör tv bara sex procent av den totala regionala reklammarknaden, vilket gör kanalen mer känslig för svängningar.

Totalt sett tappade de regionala reklammarknaderna 6,3 procent under 2012 relativt föregående år och investeringarna uppgick till 14 miljarder kronor.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.