Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så slog betalväggsvågen

Publicerad: 15 September 2015, 12:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Tidningsutgivarnas genomgång av dagspressens betalväggar visar att inte ens hälften av sajterna tappade i trafik.


Under år 2013 och 2014 införde en stor del av dagspressen betalväggar eller premiumlösningar på sina webbsajter. TU har nu gjort en utvärdering baserat främst på den publika trafikdatan men också med hjälp av sin egen annonsbarometer.

Slutsatsen TU drar efter undersökningen är att inte ens hälften av dagstidningssajterna upplevde ett trafiktapp vid införandet av betalväggar. Istället visade det sig att den underliggande tillströmningen bland läsarna till de digitala produkterna i många fall är kraftigare än betalväggens negativa verkan.

– Hade man gjort en vetenskapling undersökning av det här hade betalväggen visat sig ha en negativ effekt och om man tittar på de tidningar som inte införde betalväggar under de här åren har de växt mer än de som gjorde det. Men trafikökningen till sajterna har ändå varit större än den negativa påverkan betalväggen har haft, säger Tobias Hedström, chefsanalytiker på TU, till Dagens Media.

Om folk faktiskt väljer att betala när de stöter på en betalvägg är ännu ingenting TU har data på, men är någonting man har ambition att börja följa upp framåt. Tobias Hedström menar dock att de flesta premiumintäkter tidningarna får in från nätet kommer från de som har en kombinerad prenumeration av både papperstidningen och premiumlösningen på sajten.   

Är betalväggar framtiden eller är det en övergående trend?

– Jag tror att betalväggar är någonting som kommer att fortsätta. Journalistiken måste få kosta och jag tror att betalväggar är en del av lösningen till att kunna bedriva kvalitétsjournalistik på nätet. Det visar att det går att ha en dubbellösning, med intäkter både från läsarna och från annonsörerna.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.