Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Så slår Bonniers omorganisation – 20-tal tjänster kan försvinna

Ett 20-tal tjänster kan försvinna när Bonnier news slår ihop säljorganisationerna för DN, DI och Expressen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 22 September 2015, 08:07
Uppdaterad: 09 December 2015, 15:08

Ämnen i artikeln:

BonnierBonnier News

Klockan halv nio på tisdagsmorgonen samlades säljarna på Bonniers dagstidningar till ett stormöte på Epicenter i centrala Stockholm.

Där presenterades den stora omorganisationen som innebär att Dagens Nyheter, Expressen och Dagens Industri ska få en ny gemensam säljorganisation.

Det är enligt Bonnier en kraftsamling för att mota konkurrensen från globala mediejättar i grind. Det är också ett sätt för Bonnier att bättre kunna kapitalisera på nya gemensamma plattformar, tjänster och format.

Nu inleds fackliga förhandlingar kring förändringarna.

Enligt Henrik Stangel, övergripande chef för annonsförsäljningen inom Bonnier news, innebär omorganisationen vissa effektiviseringsvinster, som kan resultera i övertalighet.

– Det är inte huvudorsaken till förändringen, men vi förväntar oss att det kan bli vissa effektiviseringsvinster, säger han till Dagens Media.

Exakt hur omorganisationen slår kommer att stå klart först när de fackliga förhandlingarna är avslutade.

Henrik Stangel kan dock inte ge några garantier för att alla som i dag jobbar inom de berörda tidningarnas säljorganisationer kommer erbjudas jobb.

– Inte alla. Vi ser i runda tal att det rör sig om ett 20-tal personer, utav totalt 170, som kanske kan komma att välja att göra något annat. Men vi vet inte om det handlar om övertalighet innan de fackliga förhandlingarna är avslutade. Det kan också lösas helt naturligt.

Klart är att en hel del omflyttningar kommer att ske. Den nya delen ”Bonnier news sales”, som ska ansvara för digital affärsutveckling, samt det säljbolag som Dan Morén ska bilda, kommer att svälja en del personal.

Bonnier news sales ska inte jämföras med Bonniers tidigare gemensamma digitala säljbolag Bink, som skrotades 2013.

– Dessa lösningar är som natt och dag. Bink var ett eget företag som låg som en egen cell inom Bonnier dit man flyttade den digitala försäljningen. Bonnier news sales har inget kundansvar utan är en resurs som ska stödja den befintliga verksamheten. Kundansvaret och pengarna trillar ned per varumärke, säger Henrik Stangel.

Dan Moréns säljbolag ska bland annat ta över plats-, bostads-, motor- och nöjesförsäljningen för Dagens Nyheter samt platsannonseringen från Dagens Industri.

Dagens Media berättade nyligen att Dagens Industri sagt upp avtalen med flera externa säljbolag.

– Det är en isolerad händelse. Vi kommer att har flera externa säljbolag vid sidan av Dan Moréns bolag. Exakt hur det kommer att se ut avgörs av förhandlingarna och hur vi kommer att göra med de delar som ligger på andra säljbolag kan vi inte kommentera ytterligare i nuläget, säger Henrik Stangel.

Vad är huvudorsaken till att ni skapar en gemensam säljorganisation?

– Vi behöver skapa en organisation som möter den globala konkurrensen som ställer större krav från våra kunder och organisera oss för att röra oss framåt flexibelt.

Vilken konkurrens tänker ni på?

– Vi ser allt från ”gamla” aktörer som Google och Facebook till nyare aktörer som Snapchat och Twitter. De har möjligheter att jobba med data och nya plattformar för att skapa annonslösningar. Det är inte den lokala konkurrensen som är det svåra, utan att anpassa sig till en global konkurrens som skalas ned på lokal nivå.

Vilka möjligheter har ni att stå emot?

– Vi har en helt annan redaktionell miljö än de plattformarna. Vi har också mer användande av vårt material än någonsin tidigare. Där ser vi stora möjligheter genom att samla oss inom Bonnier news och inte bara jobba som enskilda varumärken.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

BonnierBonnier News

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.