Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Så ska reklamskatten avvecklas

UPPDATERAD. Tidningsutgivarna välkomnar beslutet men anser att skatten borde slopas redan nu.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Publicerad: 21 September 2015, 10:36
Uppdaterad: 28 Augusti 2017, 11:32

Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaReklamskattenReklamskatt

Under måndagen presenterade regeringen sin budgetproposition för 2016 och presenterade där en avvecklingsplan för reklamskatten. Detta genom att föreslå en sänkning på 20 miljoner kronor från och med 2017 och ytterligare 20 miljoner från och med 2019.

– Det här är ett 13 år gammalt beslut, men vi är glada att regeringen nu sätter ner foten och ger tydliga direktiv. Vi hade såklart velat att de avvecklade skatten redan nu för det finns ingen anledning att vänta till 2017. Reklamskatten är en skadlig och konkurrenssnedvridande skatt och bör avvecklas redan nu, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på Tidningsutgivarna till Dagens Media.

Andra ändringar som presenterades är att storstadstidningsstödet, som påverkar Skånska Dagbladet och Svenska Dagbladet, slopas.

Istället införs en ny stödtrappa för hög- och medelfrekventa tidningar införs, vilken innebär en genomsnittlig höjning på 14 procent.'

– Vi tycker att budgeten överlag är känns väldigt positiv. Det känns som att de har lyssnat till oss och förstått hur viktig pressen är för vår demokrati. Nu hoppas vi bara att de kommer att fortsätta att lyssna på oss, säger Jeanette Gustafsdotter.

Regeringen vill även att Myndigheten för radio och tv ska byta namn till Myndigheten för press, radio och tv då man numera även har ansvar för presstödsfrågor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.