Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Så ska nya SvD locka annonsörerna

Publicerad: 21 september 2012, 11:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

När Svenska Dagbladet gör om papperstidningen försvinner kulturdelen som egen rygg samtidigt som Näringsliv blir en av två huvuddelar av tidningen. Nu berättar tidningens annonschef Pierre Bergström hur han ska locka annonsörerna.

Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted

DT

Dante Thomsen


Dagensmedia.se har i flera artiklar berättat om omgörningen av Svenska Dagbladet, som innebär att kulturdelen försvinner som en egen rygg samtidigt som Näringsliv får en tydligare profil.

I dag berättar tidningen om flera nyheter som ska locka annonsörerna till den bantade Svenska Dagbladet. Bland annat planerar tidningen att lansera nya annonsformat samtidigt som man hoppas att räckvidden för vissa annonsgrupper ska öka.

– Vi anpassar tidningen för de nya medievanorna och är övertygade om att det här är rätt riktning för både annonsörer och läsare, säger tidningens annonschef Pierre Bergström till dagensmedia.se.

Vilka typer av nya annonsformat planerar ni att lansera?

– Det är för tidigt att uttala sig om det än så länge. Men vi jobbar med öppna innovationer tillsammans med reklambyråer och mediebyråer och tar ständigt hänsyn till deras krav och önskelmål. Vi har också en hel del idéer på nya annonsformat men ingenting är spikat än.

Hur ska ni öka räckvidden på tidningen?

– I takt med att vi går mot två stycken tidningar där kulturen lyfts in i det som brukar kallas för nyhetstidningen så får vi en betydligt större räckvidd i huvvuddelen.

Tidningen planerar också att lansera fler tema- och kundbilagor. Exakt vad de ska innehålla är däremot oklart i dagsläget.

– Vi ska fortsätta att satsa på de områden som vi traditionellt sett är starka inom. Med vårt nya upplägg öppnar vi samtidigt upp för många nya områden.

Tidningens chefredaktör Lena K Samuelsson förtydligar:

– SvD kommer att få en ny stark helhet, med två starka ben i samtliga kanaler. Svenska Dagbladet består även i framtiden av både nyheter, opinion, kultur, sport och affärsjournalistik. Det vi gör är att utveckla vårt erbjudande så att det blir tydligare och kraftfullare, med två ryggar, en morgontidning och en affärstidning, paketerade tillsammans ökar vi värdet för både läsare och annonsörer, säger hon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev