Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så ska Mitt i bli bäst på digital lokaljournalistik

Publicerad: 17 November 2015, 05:17
Uppdaterad: 15 April 2016, 08:11

Mitt i startar en sajt för varje titel – samtidigt lanseras en ny printdesign.


Ämnen i artikeln:

Mitt i

Idag lanserar lokaltidningskoncernen Mitt i sin nya digitala satsning. Bland annat kommer sajten att finnas i 31 olika varianter – en för varje titel.

– Som användare kommer man att mötas av en "pop-up"-ruta där man kan välja vilket område man vill bevaka, säger Kristofer Björkman, digital chef på Mitt i, till Dagens Media.

Tillsammans med sajterna kommer även nya Facebook-, Twitter- och i vissa fall Instagram-konton att skapas för respektive sajt. Ett system för att allt som publiceras på sajten direkt kommer ut i sociala medier har även skapats.

Enligt Kristofer Björkman är de digitala funktioner som presenteras "den absolut lägst hängande frukten" av vad som komma ska.

– Vi har förhoppningar om att i framtiden bland annat kunna skicka push-notiser och utföra bevakningar vid specifika kvarter eller till och med lekplatser. Ingen plats är för liten för oss att bevaka. Bor man i Täby så kan man redan nu gilla Mitt i Täby på Facebook och därigenom få alla uppdateringar.

Erik Norberg, som tillträdde som vd för Mitt i i våras, är exalterad över den nya satsningen som bland annat innebär att Mitt i:s journalister nu kommer att jobba direkt mot webben.

– Men Mitt i har haft en väldigt stark position på print men nu känner även vi att vi måste bli bättre digitalt – alltså den starka position vi har på print vill vi även ha på webben.

Känns det inte väldigt gammaldags att låta reportrarna först 2015 jobba mer digitalt?

– Inte för Mitt i – vi har såklart haft reportrar som jobbat mot webb men skillnaden nu är att alla reportrar kommer att göra det. Det känns spännande.

Samtidigt som den digitala satsningen rullar ut presenteras även en ny form av papperstidningen.

– Den nya designen har ett brett tilltal och är nära samtidigt som den har en snygg design. Målet med hela satsningen är att bli ännu effektivare redaktionellt men även behålla kreativiteten. Reportrarna har fått en lättanvänd mall som är väldigt flexibel och funktionell för deras arbete, säger Mattias Bergman, som är redaktionell projektledare för print-projektet.

Enligt honom är det enda som består av den gamla formen Mitt i:s logga.

Vid årsskiftet tillträder Anna Körnung som ny chefredaktör på Mitt i.

Enligt tidningen Journalisten innebär satsningen även att två och en halv tjänst försvinner.

LÄS OCKSÅ:

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mitt i

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.