Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så ska mediebranschen tackla prövningarna på framtidens annonsmarknad

Publicerad: 15 Mars 2021, 13:38

Foto: georgeclerk

Under Dagens Medias temavecka har vi djupdykt i alla de utmaningar som mediebolagen står inför på framtidens annonsmarknad. Här hittar du samtliga artiklar.


Ämnen i artikeln:

Framtidens annonsmarknad

Årets andra temavecka fördjupar sig Dagens Media i framtidens annonsmarknad. För samtidigt som de digitala prenumerationsintäkterna växer så saknas det inte utmaningar på annonssidan. Till exempel tar techbolagen en allt större del av reklamkakan. Hur ska mediehusen hantera det – och alla andra prövningar de står inför? Nedan hittar du alla artiklar vi har publicerat under veckan som gått.

 

Länge leve reklamen – i veckan fördjupar vi oss i framtidens annonsmarknad
De frågor som avhandlas under Dagens Medias temavecka om framtidens annonsmarknad är avgörande om vi även i fortsättningen vill ha svenska medier som helt eller delvis finansieras av reklam, skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun, i ett inlägg som får inleda veckan.

Jakten på det nya guldet: Schibsted, Bonnier och TV4 om hur de ska övervinna annonsmarknadens utmaningar
Tre av mediemarknadens största aktörer – Schibsted, Bonnier och TV4 – redogör för de största annonsfrågorna som diskuteras just nu. Svaret på vad som håller dem vakna om nätterna varierar, men en sak är säker: Alla gräver nytt data-guld, fler ”walled gardens” växer fram och säljkåren måste odla både relationer och en djupare affärskunskap.

Svenska mediehusen vässar vapnen: Här är lösningarna som ska vinna striden mot techjättarna
Techjättarna har intagit en monopolliknande ställning på globala annonsmarknaden. Dagens Media har talat med mediehus om hur de håller techbolagen stången – och jobbar med egen data. ✓ Schibsteds inhouse-metoder ✓ Bonnier News konkurrensfördelar ✓ Aller Medias AI-verktyg ✓ IAB om lösningar på cookie-döden

Stampens programmatiska intäkter rusar – här är de avgörande pusselbitarna bakom succén
Den programmatiska affären hos Stampen växer så det knakar. 2019 ökade intäkterna med 30 procent, för att 2020 öka ytterligare 40 procent. Håkan Hamrin, head of programmatic, delar med sig av sina bästa arbetssätt och knep.

Byråerna tappar greppet om medieköpen – framtiden handlar om rådgivning, rådgivning, rådgivning
Mediebyråernas andel av de totala medieinvesteringarna backar under 2020. ”Det är ett väldigt stort tapp”, säger Madeleine Thor, vd på IRM.

De är Sveriges bästa mediesäljare – här är deras viktigaste råd för att nå framgång
Isabelle Delorme, Linus Lindvall och Olivia Wennergren på Schibsted, Bonnier respektive Stampen är några av Sveriges vassaste mediesäljare. För Dagens Media berättar de vad som krävs i yrket i dag, hur det har förändrats och vad de tror om framtidens mediesälj.

Höga läsarsiffror, native och exklusiva utskick – så accelererade Privata Affärer annonsförsäljningen
Trots pandemin ökade Privata Affärer sina annonsintäkter med 23 procent under 2020. Och det är främst nativedelen och exklusiva mejlutskick som ligger bakom den positiva utvecklingen. Chefredaktören Per Hammarlund och Mats Rytter, Senior Account Manager, berättar om arbetet bakom.

Charlotte Thür: Stort arbete för att hitta alternativ till tredjeparts-cookies pågår
Charlotte Thür, vd för branschorganisationen IAB Sverige, säger att det pågår ett stort arbete för att hitta branschgemensamma lösningar på den gradvisa utfasningen av tredjepartsdata globalt.

Mediebyråerna: Turbulens, cookiedöd och reklamtrötthet präglar framtidens annonsmarknad
Mediebyråerna är rörande överens. Fragmenteringen av mediemarknaden kommer bara att fortsätta. Cookiedöden och reklamtröttheten skapar utmaningar, samtidigt som mätbarheten ställs på sin spets.

EU-parlamentarikerns krav: Techjättarna måste regleras
Techjättarna har blivit för dominerande och fått en allt för monopolliknande ställning – och nu krävs regleringar, enligt EU-parlamentarikern Arba Kokalari (M) som ansvarar för arbetet med frågan i EU-parlamentet.

Plattformsjättarna festar på i pandemin – här är experternas bild av var marknaden är på väg
Google och Facebook dominerar annonsmarknaden – och dominansen förväntas bestå. Samtidigt satsar många medier allt mer på prenumeration, och vi har dessutom en pandemi som skapar en extrem osäkerhet på marknaden. Dagens Media ber experterna Jonas Ohlsson, Madeleine Thor och Peter Callius att sia om var annonsmarknaden är på väg.

Marknadschefernas dom: Här är deras favoritmedier
Dagens Media har tagit del av exempel på vad marknadschefer säger om sina favoritmedier – och pratat med Ragnar Tingström på Scream om vad som sticker ut och är återkommande i undersökningen ”Årets Media 2020”. Och trenden är tydlig: Medierna förser annonsörerna med allt mer underlag och data för lyckade kampanjer.

DEBATT: FRAMTIDENS ANNONSMARKNAD

Adon: Hög tid för annonsörer att återupptäcka ljudmediet

Appsflyer: Samarbete krävs för att marknadsförare ska hitta rätt i det nya landskapet
Håkan Helander: Därför väljer annonsörerna Google och Facebook
Smartclip: ”Det krävs mer radikala grepp än strategi och utbildning för att rå på Google och Facebook” 

 

Ämnen i artikeln:

Framtidens annonsmarknad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.