Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Så ska Martin Alsander göra Mitt i lönsamt

Publicerad: 17 Juli 2019, 09:10

Martin Alsander blir delägare och ny styrelseordförande i Mitt i.

Efter flera skuldtyngda år finns det åter pengar för att blåsa liv i Mitt i. Det säger tidigare Stampenchefen Martin Alsander, som via Citypress går in som ny ägare. Fokus framåt: Innehåll och digital affär.


Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderMitt i

I går, den 16 juli, blev affären klar som ska ta lokaltidningen Mitt i in i framtiden. 

De 31 gratistidningarna har sedan 2014 gett riskkapitalbolaget Segulah en samlad förlust på drygt 300 miljoner kronor. Segulah köpte året i fråga Mitt i för 454 miljoner kronor. Året innan, då Stockholmstidningen låg i Stampenägda VLT:s händer, hade Mitt i redovisat en vinst på över 70 miljoner kronor. 

LÄS MER: Klart: Mitt i har ny ägare 

Mitt i har på senare år tyngts av sina kraftiga skulder. Den digitala affären har aldrig fått vingar, och beroendet av papperstidningen är fortfarande stort. Köpeskillingen spås ha varit modest. 

Nu är det återigen gamla Stampenkrafter som ska få Mitt i att blomma. Nya ägarna Citypress består till 60 procent av ett konsortium lett av Lazarus Equity Partners, som ägs bland annat av Stampens tidigare koncernchef Martin Alsander och tidigare utvecklingschef Claes Jonson. Resterande del av Citypress ägs av finansiella investerare.

Martin Alsander efterträder Joachim Berner som ny styrelseordförande i Mitt i.

– diskussionerna har pågått under våren, och det är jättekul att äntligen komma i mål, säger Martin Alsander till Dagens Media.

Han beskriver Mitt i som ett oerhört starkt varumärke i Stockholm, som han ser goda möjligheter att få lönsamhet i på sikt. Men det kommer kräva hårt arbete, betonar han.

– Tidningen har kämpat med en vikande annonstrend i flera år, men det vi har åtstadkommit genom den här affären är ett skuldfritt Mitt i. Det har varit tufft för Mitt i att hantera en stor lånebörda och man har inte kunnat göra exakt de satsningar som man behövt och velat göra, säger han och fortsätter:

– I läget som är nu kan vi använda pengar för att investera i verksamheten.

Vad är det för potential ni ser i Mitt i?

– Det är mitt i sommaren och innan vi pratar externt ska vi prata med personalen. Men generellt är vi övertygade om vi ska fortsätta satsa på innehållet och kanske bli ännu vassare lokalt.

Martin Alsander pekar även på ett stort utvecklingsbehov digitalt.

– Vi måste få igång de digitala intäkterna. Vi är i princip helt beroende i dag av tidningen. Den tror vi jättemycket på framåt som annonsbärare, men vi måste bli mycket mer digitala.

Publicister i dag satsar på prenumerationer. Mitt i har inte gjort det. Är det något som är aktuellt inför framtiden?

– Vi har naturligtvis diskuterat den frågan en hel del. Exakt vilken strategi vi väljer får vi återkomma till. Men det kan vara en väg. Man måste välja mellan en räckviddsaffär och en prenumerationsaffär digitalt, och det finns många olika spännande möjligheter som inte riktigt har exploaterats än, säger han och lägger till:

– Vi parkerar den frågan till i augusti.

Kan du säga någonting om förändringar i organisationen och personalstyrkan?

– Det är också för tidigt. Vi måste lära känna tidningen i detalj, men utgångspunkten är att Mitt i har en väl fungerande organisation som har gjort ett jättebra jobb, och ska få fortsätta att göra det. Förmodligen kommer vissa justeringar att göras, och även nyrekryteringar. 

Behöver anställda som är på semester nu oroa sig för sina jobb?

– Genom den här affären har vi räddat Mitt i, räddat jobben och givit tidningen jättebra förutsättningar framåt. Vi har en betydligt bättre finansiell position, och utifrån det läget ska vi bygga något hållbart inför framtiden. Det ska man nog glädjas över, tycker jag.

Mitt i:s vd Maria Croon aviserade tidigare i år sin avgång. I augusti lämnar hon tidningen för att iställe bli vd på Svensk Travsport.

Hur ser det ut med tillsättningen av ny vd, är ni på jakt redan?

– Vi har kommit väldigt långt i den processen, och nu när affären är klar ska vi sätta oss ner med berörda parter och ta sista steget. 

Köpeskillingen?

– Det är som vanligt inget man går ut med.

Vad är nästa steg nu? 

– Vi ska naturligtvis i augusti träffa personal och fack. Så snart snart alla är tillbaka från semestern ska vi lyssna på deras idéer och tankar samt presentera våra förslag. Vi kommer att ha en ganska bra plan från mitten av augusti som vi ska försöka implementera. 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderMitt i

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.