Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Så ska han få Mitt i att blomstra igen

Publicerad: 14 Augusti 2019, 05:57

Mikael Benckert presenterades under tisdagen som ny vd för Mitt i.

Foto: Privat.

Mikael Benckert, som blir ny vd för Mitt i, tror mer på att göra hans egna tidningar bäst än att snegla på konkurrenten, berättar han i en stor intervju med Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Mitt i

Under tisdagsförmiddagen samlades all personal på Mitt i för att träffa bolagets nya ledning. Även de som var lediga hade tagit sig in för att höra vart bolaget är på väg någonstans.

Personalen fick träffa avgående vd:n Maria Croon, styrelsemedlemmen Susanne Hobohm, tidigare ägaren Segulahs vd Gabriel Urwitz och nya styrelseordförande Martin Alsander. Samtidigt presenterades Mikael Benckert som ny verkställande direktör. 

Det var så sent som i måndags som Mikael Benckerts roll blev klubbad. Då sammanträdde Mitt i:s nya styrelse och officiellt utsågs Mikael Benckert till vd. Ett beslut som Dagens Media kunde avslöja redan förra veckan

Det är en optimistisk vd som nu tar över rodret för gratistidningen. Att Mitt i är skuldfri gör att man kommer att kunna koncentrera sig på att utveckla både tidningen och den digitala satsningen, säger han. 

– Förutsättningarna är betydligt bättre när man är ett mediebolag som inte har skulder jämfört med när man har skulder, säger Mikael Benckert. 

Det som får Mikael Benckert att gå igång på sin nya tjänst är den lokala journalistiken. Han vill att Stockholm ska ha samma typ av lokaltidning, med samma typ av relation till tidningen, som finns i andra, mindre, städer. 

– Jag är själv uppvuxen i Västerås och med VLT. Hände det något stod det i tidningen. Samma känsla får jag när jag ser på Mitt i. Stockholm är en stor stad som är fylld med små områden – där de boende är nyfikna på vad som händer runt omkring. Det är det intresse vi kan möta med Mitt i, säger han. 

Totalt har Mitt i gått med 300 miljoner i förlust sedan Segulah köpte lokaltidningskoncernen från Stampen 2014. Men Mikael Benckert menar att det är ett bolag som i grunden går med vinst. 

– Tittar man på årsredovisningens sista rad ser man en verksamhet som inte har tjänat pengar på många år – på grund av avskrivningar och liknande. Tittar man på rörelsen har man definitivt tappat från de första goda åren men man har en underliggande verksamhet som tjänar lite pengar. Det är inga stora pengar – men det går att tjäna pengar, säger Mikael Benckert, och framhåller att han tror att siffrorna kommer att kunna höjas framöver. 

– Det är klart att om man till hundra procent får ägna sig åt det som man ska vara bäst på, rapportera om lokala nyheter och vara bärare av lokala annonser till Stockholmsmarknaden, så är det en fördel. 

Mikael Benckert säger att det finns ytterligare potential med att få in annonsintäkter för Mitt i. 

– Stockholmsmarknaden står för 25 procent av all konsumtion, och vi har en medieprodukt som går ut till alla Stockholms hushåll. Det bör rimligen vara ett medium att räkna med att annonsera i, säger han. 

Samtidigt har Metro, som varit en konkurrent till Mitt i, försvunnit från marknaden. Tidningen har, enligt Mikael Benckert, varit en favorit hos annonsörerna. 

– Det finns därför en större annonspeng att hämta, säger han, samtidigt som han understryker att det är tråkigt att Metro inte längre kommer ut. 

Den stora utmaningen för Mitt i framöver är att göra en digital omställning. Där måste Mitt i kunna övertyga läsarna om att följa med från papperstidningen till webben. 

I spekulationerna kring Mitt i:s framtida affärsmodell har någon form av betallösning varit en väg som pekats ut framåt. Mikael Benckert säger att han ”inte utesluter några smarta idéer” men att det är för tidigt att införa en betalvägg. 

– Jag har arbetat med många av de svenska lokaltidningarna och sett hur de hittat tillbaka till en läsarintäkt. För oss som är en förbetald tidning är det inte lika lätt som för de tidningar som haft en prenumereread upplaga. 

Enligt Mikael Benckert finns det en starkare relation från läsarnas sida till de tidigare prenumererade papperstidningarna och därför är det enklare för dem att ta med sig de betalande kunderna online.

– Vi måste jobba väldigt mycket med förtjänandet av den digitala läsaren. Och där är vi inte riktigt i dag. Man har gjort ett jättefint arbete hittills – men det är en bit kvar tills att man som Stockholmare känner att Mitt i är den naturliga första sajten. När vi har nått dit kan vi börja fundera på hur vi ska läsarfinansiera.

 Hur ska ni då nå den positionen?

– Vi måste visa att: Den här nyheten som berör mitt närområde står det om på vår sajt, den här saken som jag är intresserad av finner man hos oss – och till och med den här annonsen för den nya butiken eller det nya torget, hittar man hos oss. Tar vi oss hela vägen dit förstår vi läsarna, säger Mikael Benckert.

Inga nedskärningar väntar inom den närmaste tiden för Mitt i. Mikael Benckert säger att det är ett bolag som under lång tid haft kniven mot strupen och tvingats vända på allt. 

– Redaktionen har varit igenom den typen av förändringar. Sedan kan det vara så att när man kommer in från sidan kanske man kan hitta andra typer av besparingar eller smarta arbetssätt. Det får vi se, säger han. 

Även vad gäller besparingar framhåller Mikael Benckert bolagets nya skuldfria status som en möjlighet. 

– Tidigare kanske man kanske inte har kunnat eller haft råd att investera i system som potentielt gör att man kan vara mer effektiv. 

Att Mitt i nu får nya ägare kan vara början på slutet för det lokaltidningskrig som utspelat sig mellan dem och konkurrenten Direktpress. 

Mikael Benckert säger att det finns många sätt att se på den konkurrenssituation som Mitt i befinner sig i.

– Det finns konkurrens inom varenda bransch och det är bra och gör en bättre – men bara om man till 100 procent är fokuserad på sig själv och på hur vi ska bli bäst. Där måste arbetet starta. 

Får det plats med två gratistidningar i Stockholm i dag?

– Det finns ju det nu. Men jag gör min första dag och har inte hört argument vare sig för eller emot två tidningar. Där får jag nog ge mig själv tiden att fundera på den frågan, säger Mikael Benckert. 

Lucas De Vivo

Reporter


Ämnen i artikeln:

Mitt i

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev