Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så ser den svenska betalviljan ut

Publicerad: 17 Januari 2020, 09:23

Tiniusstiftelsen har undersökt hur betalningsviljan ser ut i Sverige och Norge. På bilden stiftelsens vd Kjersti Løken Stavrum.

Foto: Pressbild

Mer än varannan svensk respondent, i en studie från Tiniusstiftelsen och Norstat, saknar tillgång till ett digitalt nyhetsabonnemang. Omkring 40 procent uppger att möjligheten att ta del av gratisnyheter via SVT gör att man inte köper andra digitala nyhetsabonnemang.


Svenska nyhetsläsare tycker att ett eller två digitala nyhetsabonnemang räcker. Det visar en ny studie från Schibsteds huvudägare Tiniusstiftelsen och Norstat där man undersökt betalningsviljan i Norden. Mer än var tredje tillfrågad uppger också att anledningen till att man inte köper andra digitala nyhetsabonnemang är att nyheter finns att läsa gratis på SVT:s sajt.

Omkring tusen personer i Norge och tusen personer i Sverige har deltagit i undersökningen. Av dem är ungefär hälften män, hälften kvinnor.

Resultatet från Sverige visar bland annat att:

55 procent saknar tillgång till ett digitalt nyhetsabonnemang. 25,20 procent har tillgång till ett abonnemang och 11 procent har tillgång till två. 

42 procent tycker att ett–två digitala nyhetsabonnemang räcker.

54 procent av de respondenter som är 18–29 år inte anser sig ha något behov av en digital prenumeration.

37,5 procent uppger att orsaken till att man i dag inte köper andra digitala nyhetsabonnemang är tillgången på SVT:s digitala gratisnyheter.

73 procent av respondenterna betalar själv för sitt/sina digitala nyhetsabonnemang. *

Kjersti Løken Stavrum, vd för Tinius, har skrivit en debattartikel i norska Aftenposten i vilken hon redogör för studiens resultat.

*

I Sverige har omkring 1 000 personer svarat på undersökningen, förutom på den sista frågan: ”Vem betalar för ditt eller dina digitala nyhetsabonnemang?” där 575 respondenter har svarat.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.