Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så mycket reklampengar förlorar journalistiken

Publicerad: 3 Juli 2019, 06:12

Foto: Janne Næss

De totala reklamintäkterna fortsätter att slå rekord men nyhetsjournalistikens andel minskar radikalt. ”En viktig förklaring är att annonser flyttat till digitala medier”, säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier.


Ämnen i artikeln:

FacebookIRMGoogle

IRM mäter årligen, på uppdrag av Institutet för Mediestudiers, hur stor del av reklamintäkterna som kommer samhällsjournalistiken till del. 

Rapporten visar att nyhetsjournalistikens andel av reklamintäkterna halverats sedan 2008. Från 36 procent till 18 procent av de totala reklamintäkterna. Det innebär att mer än fyra av tio reklamkronor har försvunnit sedan 2008, en sänkning med över fem miljarder kronor i årsintäkt för journalistiken. Totalt handlar det om en minskning på 5,4 miljarder kronor under perioden 2008-2018. 

Minskningen sker trots att de totala annonsintäkterna slog rekord förra året. 2018 tappade nyhetsjournalistiken totalt över en halv miljard kronor – 523 miljoner. 

Rapporetn visar att nyhetsmedier sedan 2011 kraftigt och regelbundet har halkat efter marknadens utveckling. 

– En viktig förklaring är att annonser flyttat till digitala medier och att dessa främst köps från de stora globala företagen som Google och Facebook, säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier, i en kommentar och fortsätter:

– De senaste åren har journalistiken tappat en halv miljard per år. Det är en förlust i nivå med hela presstödet – varje år. Pengar som inte kommer tillbaka. Det är en enorm utmaning för journalistiken. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookIRMGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.