Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Så mycket ökar tidningarnas digitala intäkter

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 2,3 procent under årets tredje kvartal, jämfört med samma period i fjol. Det visar färska siffror från TU.


Publicerad 2016-11-11 08:25
Uppdaterad 2016-11-11 08:48

Ämnen i artikeln:

Dagspress

Dela artikeln:

Storstadspressen är den största vinnaren under kvartalet med en uppgång på 4,8 procent.

Landsortspressen ligger i stort sett stilla, med en minskning om 0,2 procent.

– Utvecklingen går i den riktning som vi sett under tidigare kvartal, det vill säga fortsatt tillväxt inom mobilannonsering och webb-tv. Och en omprioritering när det gäller displayannonsering på framför allt desktop, kommenterar Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU.

TU:s internetbarometer visar också att morgonpressens samlade digitala annonsintäkter ökat under årets tre första kvartal, jämfört med samma period 2015.

Hittills i år har storstadspressens digitala annonsintäkter ökat med 6,3 procent och landsortspressens med 5,7 procent.

Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med strax under 11 procent under tredje kvartalet 2016, jämfört med samma period i fjol.

Morgonpressens digitala annonsintäkter

Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år.

Digitala annonsintäkter Q3 2016 Utveckling
  Mnkr %
Storstadspress 94 4,8
Landsortspress 86 -0,2
Morgonpress totalt 179 2,3

 

Källa: TU

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.