Dagspress
Så mäter SvD och Aftonbladet journalistisk framgång
Vilka mått använder Svenska Dagbladet och Aftonbladet för att mäta hur bra det går? Och vad kan vara svårt med att mäta journalistisk framgång? Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt och Svenska Dagbladets redaktionella utvecklingschef Johan Silfversten Bergman avslöjar sina knep.
Publicerad: 8 mars 2022, 09:40
Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt och Svenska Dagbladets redaktionella utvecklingschef Johan Silfversten Bergman berättar vilka mått som är viktiga för dem. Foto: Adam Sundman/SvD + Lotte Fernvall
Notering: Dessa intervjuer gjordes innan Rysslands invasion av Ukraina, därav gäller vissa exempel i texten för hur nyhetsläget såg ut innan kriget.
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.