Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Dagspress

Så många kunder har Aftonbladets Plus-tjänst

Aftonbladets redaktion.

Aftonbladet tredubblade Plus-redaktionen – här är resultatet. Tjänsten omsätter nu över 100 miljoner kronor enligt Dagens Medias beräkningar. "Vi går bara ut med kundbasen", säger Plus-chefen Peter Nelander.


Publicerad 2016-01-11 06:00

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Aftonbladet har envist drivit betaltjänsten ”Plus” sedan 2000-talets början. Tidningens position som Sveriges största nyhetssajt, både på desktop och i mobilen, gör att Aftonbladet har en stor bas av besökare att sälja det låsta materialet till.

Enligt Peter Nelander, chef för Aftonbladet Plus, nådde tidningen 234 000 plus-kunder vid utgången av 2015.

– Vi fortsätter att öka med 30 000 kunder om året, säger han till Dagens Media.

Plus-prenumerationerna säljs med lockpriset en krona för nya kunder. Efter provmånaden kostar det sedan 39 kronor, vilket ger tillgång till 500 låsta artiklar per månad.

Sedan 2014 säljer Aftonbladet också ”Plus premium” vilket även ger tillgång till papperstidningen, bilagor och magasin, via mobil eller surfplatta. I dagsläget har Aftonbladet enligt egen uppgift 44 000 kunder i Plus premium.

Peter Nelander vill inte uppge hur mycket intäkter Plus-kunderna genererar på årsbasis. Givet antalet prenumeranter samt prissättningen borde intäkterna på årsbasis ligga på över 100 miljoner kronor.

För att nå den nya rekordnivån har Aftonbladet under 2015 tredubblat Plus-redaktionen, från 4 till 12 medarbetare, vilket innebär kraftigt ökade kostnader.

– Vi satsar på produkten både med mer kvalitetsreportage och med en helt annan frekvens av artiklar, säger Peter Nelander.

Knappt en kvarts miljon kunder innebär dock att bara några få procent av alla läsare på webben och i mobilen konverteras till betalande läsare. Enligt Aftonbladet sker två tredjedelar av läsningen av Plus i mobilen och över hälften av försäljningen sker via den kanalen.

– Det är vi helt världsunika med inom mediebranschen. Sen till hur många vi konverterat av trafiken närmar vi oss upp mot 4 procent av veckotrafiken och det är också världsunikt jämfört med alla stora internationella mediehus, även med den stora draken inom paid content New York Times.

Hur många Plus-kunder tror du att ni kan nå?

– Var taket ligger är svårt att sia om men med en allt bättre produkt och ännu smidigare konvertingsflöden siktar vi uppåt i samma takt som de senaste två åren. Långsiktigt kan ju produkten utvecklas obegränsat med nytt content och nya kanaler.

Nu väntar en bred tv-kampanj i externa kanaler för att bygga varumärke och locka fler kunder.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.