Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Så lyckas du ta betalt digitalt

Publicerad: 13 November 2019, 13:29

Morgan Sandström, seniorkonsult Kantar, listar sju drivkrafter som påverkar huruvida man är beredd att betala för innehåll på nyhetssajter.

Det finns ett antal faktorer som påverkar betalningsviljan för innehåll på nyhetssajter. Morgan Sandström, seniorkonsult på Kantar, har undersökt vilka.


Ämnen i artikeln:

Sifo

Det finns ett antal faktorer som påverkar betalningsviljan för innehåll på nyhetssajter. Morgan Sandström, seniorkonsult Kantar, har undersökt vilka.

Undersökningsföretaget Kantar Sifo har i en färsk drivkraftsanalys tittat på betalningsvilja relaterat till innehåll på nyhetssajter. Resultatet visar att 14 procent av de tillfrågade instämmer i påståendet: ”Jag är beredd att betala för innehåll på nyhetssajter”. Samma siffra 2015 var 8.

– Betalningsviljan är som högst bland människor med högre utbildning och inkomst. Det är också där den ökar snabbast. Och utvecklingen går fortast i storstäderna, säger Morgan Sandström, seniorkonsult på Kantar.

Undersökningen visar vidare att nyhetsintresset som sådant är starkt bland de som är villiga att betala. En kunskap Morgan Sandström tycker att publicisterna ska ta med sig.

– Jag tror att det är lätt som publicist att gå vilse genom att göra ”lättare” material för att på så sätt slussa in folk i ett digitalt beteende, säger han och fortsätter:

– Men den här undersökningen indikerar att de som i dag kan tänka sig att betala redan har ett starkt nyhetsintresse och en hög digital mognad. 

Sju drivkrafter som påverkar huruvida man är beredd att betala för innehåll på nyhetssajter:

1. Genuint intresse – klassiska journalistiska kärnämnen attraherar

2. Förtroende för medierna – får sin information om samhällsfrågor från etablerade medier

3. Upplevda tillgångar – man anser sig ha råd att betala

4. Referensram - man har en vana av att abonnera på och använda olika tjänster

5. Frihet – värdegrundsbaserad och kunskapsdriven

6. Formatet text – man storkonsumerar text

7. Teknik – hög digital mognad

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.