Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Dagspress

Så luras medierna i dag

Publicerad: 1 April 2015, 06:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Konstprojektet Lars Beckman (m), sprit på Ica och Kent köper Spotify. Så blir du lurad i dag.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergDagens IndustriICA

I augusti förra året tvingades Isis byta namn på Facebook efter att post rock-bandet kopplats samman med terrororganisationen med samma namn.

En månad senare tvingades även mobilbetalningsföretaget Isis Wallet byta namn till Softcard av samma anledning.

Men att ishotellet i Jukkasjärvi tvingas till namnbyte efter flera klagomål är förstås ett skämt av Nyheter24.

Arbetarbladet rapporterar i sin tur att den ihärdigt twittrande moderatpolitikern Lars Beckman kommit ut som ett konstprojekt.

– Jag är mörkröd, säger Beckman enligt tidningen.

Även det är såklart ett första aprilskämt.

Dagens Industris skämt är av den mer seriösa naturen. Enligt tidningen planerar nämligen bankerna en ny chockavgift för att jaga nya intäkter.

Men du behöver inte vara orolig, bankerna kommer inte att börja ta betalt för bankbesök.

Att Ica börjar sälja sprit, vilket NSD rapporterar om, är förstås även det ett skämt.

Även företag, byråer, annonsörer och artister passar på att skämta. I går lanserade Jay-Z sin streamingtjänst Tidal under en stjärnspäckad presskonferens. Men att Kent köper Spotify, vilket Gaffa rapporterar om, ska man nog också ta med en stor nypa salt.

" Den slutliga summan som bandet ska ha betalat för tjänsten uppgår till 7.47 miljarder dollar, alltså motsvarande cirka 40.000 miljarder svenska kronor", skriver tidningen (747 är en klassisk låt av Kent).

Internetoperatören Banhof påstår sig ha blivit inspirerad av hur Ryssland använt falska identiteter som nätälskar Putin online – och ska öppna en ”trollfabrik” i Stockholm med 2000 personer som ska hata och älska på nätet.

– Låt oss säga att du vill påverka ett program i SVT, som Skavlan eller Melodifestivalen. Eller om du blir förbannad på en politiker. Då kan du beställa X antal troll som antingen hyllar eller hatar personen online. I realtid kan du elastiskt skala upp och ned hur många troll du använder, beroende på hur mycket pengar du vill lägga och hur kampanjen går, säger Jon Karlung, vd för Bahnhof.

Swebus skojar med den hånade selfiepinnen – som bussbolaget nu säger sig förbjuda ombord på bussarna.

Ersättningen? Speciella ”selfiesäten” som kan köpas som tilläggstjänst för 39 kronor.

– Vi vill inte bara verka för förbud utan även tänka nytt. Nästa steg är att använda selfiedrönare utanför bussen som resenärer kan ta bilder utifrån på sig själv eller varför inte på en medresenär eller föraren, säger Christel Grip, kommunikationschef på Swebus.

Pr-byrån Hill+Knowlton påstår sig ha säkrat en ytterst uppseendeväckande farkost för att ta sig till Almedalsveckan i år.

"Den minnesgode Almedalsbesökaren kommer ihåg att Hill+Knowlton tidigare år seglat ner till Gotland med ett eget fartyg. I år kommer man att återuppta traditionen i en zeppelinare som sedan kommer att sväva över själva Almedalen i Visby under hela politikerveckan. Zeppelinaren har hyrts in från Finland och går normalt under namnet Yks Huhti Kuu, men döps nu om till Hill+Knowlton Strategies", skriver byrån i ett pressmeddelande.

Carlsberg lanserar dagen till ära en drömnyhet för alla danska ölälskare: ölkranar i lägenheten kopplade direkt till bryggeriet.

"I samband med att Köpenhamns gator ska grävas upp för att installera nya värme-, gas- och vattenledningar, tar Carlsberg tillfället i akt och bygger en ölpipeline. Vesterbro och Valby blir först ut att få ölkranar i lägenheterna. Därefter kan hela Köpenhamn komma att följa efter".

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

CarlsbergDagens IndustriICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev