Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Dagspress

Så gick Schibsted Media första kvartalet

Publicerad: 3 Maj 2018, 06:08
Uppdaterad: 3 Maj 2018, 06:28

Schibsted Media ökar under första kvartalet men print fortsätter att tappa. Ett annat orosmoln är även GDPR.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Förra hösten delade Schibsted upp sin verksamhet i två delar: Schibsted Media och Schibsted Marketplaces.

Schibsted Media som består av Schibsteds publishingverksamhet och Growth som investerar i nya företag ökade sina intäkter under det första kvartalet med 3 procent. Från 2,37 miljarder norska kronor till 2,44 miljarder norska kronor motsvarande period förra året.

Resultatet landade på 214 miljoner norska kronor, vilket går att jämföra med 236 miljoner under det första kvartalet 2017.

– Resultatet i Media Division är underliggande stabilt. Growth har en god tillväxt, vilket företaget Lendo bidrar mycket positivt till. Annars ser vi att Publishing, inte oväntat, fortsätter att notera minskade intäkter på print och att marginalerna blir sämre. Därför måste vi fortsätta investera i digital tillväxt, säger Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media, i en kommentar.

Intäkterna för enbart Growth ökade med 4,6 procent under första kvartalet, från 436 miljoner norska kronor till 456 miljoner.

Om Hitta, som såldes 2017, exkluderas landar den reella tillväxten på 21,0 procent. Resultatet blev 101 miljoner norska kronor mot 79 miljoner förra året, exklusive Hitta landar resultatet på 69 miljoner.

Intäkterna för enbart Publishing ökade 3,1 procent under första kvartalet, från 1,96 miljarder norska kronor till 2,02 miljarder. Resultatet för det första kvartalet 2018 landade på 113 miljoner norska kronor, jämfört med 157 miljoner under första kvartalet 2017.

Prenumerationsintäkterna för Schibsteds sju tidningar i både Norge och Sverige ökade med 7 procent. Den digitala intäktstillväxten ökade ännu mer med 28,7 procent.

– Vi har lyckas få digitalt betalt eftersom vi arbetar systematiskt med detta, både redaktionellt och tekniskt. Samtidigt vet vi att denna utveckling går i faser. Hur det har gått tidigare är ingen garanti för hur det ska gå framgent. Vi måste fortsätta öka användarupplevelsen i mobil och video och jobba ännu mer för att behålla våra kunder längre, säger Raoul Grünthal, i en kommentar.

Nya kunder och nya produkter lyfter annonsförsäljningen, enligt Schibsted.

– I Norge är detta resultatet av att vi har etablerat regionala säljkontor. I bägge länderna kan vi också se effekten av att våra säljare nu kan erbjuda fler Schibsted-brands – även Finn.no och Blocket – som tillägg till det vi traditionellt har sålt. Det är också positivt att vi arbetar mer och mer över gränserna och lär oss av varandra, säger Raoul Grünthal.

Trots positiva resultat är Raoul Grünthal försiktig med att vara alltför nöjd – han påpekar att Schibsted kommer få uppleva osäkerhet på grund av GDPR.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev