Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så gick DN 2017

Publicerad: 13 Februari 2018, 14:58
Uppdaterad: 13 Februari 2018, 15:00

Anders Eriksson, vd på Dagens Nyheter, och tidningens chefredaktör, Peter Wolodarski. Foto: Anette Nantell.

Digitala läsarintäkter anledningen till tidningens vinstökning: "Satsningar på journalistisk kvalitet lönar sig", säger tidningens vd Anders Eriksson.


Ämnen i artikeln:

DN

Efter exempelvis Stampen, Bonnier och Schibsted presenterade i dag också Bonnier-ägda Dagens Nyheter sitt resultat för helåret 2017.

Tidningens digitala intäkter ökade med 25 procent och samtidigt minskade intäkterna från papperstidningen med fyra procent. DN:s resultat ökade till 116 miljoner kronor, att jämföra med 101 miljoner 2016.

Den totala omsättningen minskade med en procent till runt 1,5 miljarder svenska kronor.

Vad gäller digitala abonnemang ökar antalet från ungefär 80 000 prenumeranter, i början av året, till 120 000 för december 2017.

– För några år sedan hette det att dagstidningar som DN inte skulle klara den digitala omställningen. Vi ser tvärtom att satsningar på journalistisk kvalitet lönar sig och att människor är beredda att betala för bra innehåll, inte bara i papper utan också digitalt, säger tidningens vd Anders Eriksson, till DN.se.

Peter Wolodarski, chefredaktör på DN:

– Vi har medvetet valt att utnyttja framgångarna med digitala prenumerationer till att förstärka satsningarna på vår journalistik. En stor del av vinsten har återinvesterats i verksamheten. Vi har precis utökat vår redaktionella bemanning med 10 procent och vi kommer fortsätta att rekrytera. Jag är övertygad om att det finns ett starkt samband mellan ökad journalistisk kvalitet och den tillväxt vi ser i det totala antalet prenumeranter, säger till den egna sajten.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.