Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Så gick det för Schibsted under andra kvartalet 2022

Publicerad: 15 juli 2022, 07:55

Foto: JANNE NAESS

Under andra kvartalet 2022 har annonsintäkterna för affärsområdet News Media ökat med fem procent, främst drivet av digitala prenumerationer. Schibsted-gruppen ser dock ett minskat EBITDA-resultat.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladetNyheter

Annonsinäkterna för Schibsteds affärsområde News Media ökar med 5 procent under andra kvartalet 2022 jämfört med samma period 2021. Totalt låg annonsintäkten på 749 MNOK (motsvarar cirka 773 miljoner SEK), varav 570 miljoner kom från det digitala benet. Även prenumerationsintäkterna ökade, med 9 procent från 690 till 750 miljoner norska kronor. Här står digitala prenumerationer för 380 miljoner norska kronor, ungefär 50 procent.

Rörelseresultatet (EBITDA) för samma affärsområde landade på 169 miljoner norska kronor, en sänkning på omkring 35 procent jämfört med samma period 2021. Detta beror bland annat på ökande kostnader, orsakat av högre papperspriser och ”fortsatt ökade investeringar i innehåll och högre aktivitet.” 

I kvartalsrapporten nämns PodMe som en drivande faktor bakom de ökande intäkterna för digitala prenumerationer.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Nedbrutet på titel stod Verdens Gang för 569 miljoner norska kronor i intäkter, en ökning på 13 procent jämfört med Q2 2021. Aftonbladets intäkter minskade, från 408 miljoner till 387 miljoner norska kronor i andra kvartalet 2022, en minskning med 5 procent. Minskningen beror främst på lösnummerförsäljning, men man noterar generellt högre intäkt per användare digitalt.

Andra prenumerationstidningar såg en ökad intäkt på 1 procent, från 793 miljoner norska kronor till 801 miljoner kronor. Detta drevs främst av digitala prenumerationer.

För hela Schibsted-gruppen landade intäkterna på 3,880 MNOK, en ökning på 7 procent jämfört med samma period 2021. Av detta var 2,692 miljoner, omkring 70 procent, intäkter från digitala kanaler. EBITDA-resultatet för gruppen minskade med 17 procent jämfört med Q1 2021, och landade på 620 miljoner norska kronor (743 MNOK). Det ger en EBITDA-marginal på 16 procent.

ALICIA PRICE
alicia.price@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladetNyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev