Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så går Lokaltidningen Mitt i Stockholm

Publicerad: 20 Juli 2015, 11:26
Uppdaterad: 15 April 2016, 08:10

UPPDATERAD. Lokaltidningen Mitt i Stockholm ökade omsättning förra året.


Ämnen i artikeln:

Mitt i

I augusti förra året köpte riskkapitalistbolaget Segulah upp Lokaltidningen Mitt i Stockholm, som distribuerar 31 lokala gratistidningar i Stockholmsområdet. De nya ägarnas mål är en tydligare digital närvaro.

Under 2014 omsatte tidningen 305 miljoner kronor, vilket är en ökning från året innan då tidningen omsatte 299 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut.

Annonsförsäljningen i Stockholm stod för 301 miljoner kronor av omsättningen 2014.

Rörelseresultatet landade på 52 miljoner kronor i fjol, jämfört med 68 miljoner kronor 2013. Rörelsemarginalen blev därmed 17 (23) procent. Resultatet efter finansiella poster var 44 miljoner kronor (69).

Resultatet påverkas av en goodwill-avskrivning på 434,9 miljoner kronor, i samband med att Segulah förvärvade Lokaltidningen Mitt i.

Rörelseresultatet före räntor, skatter, nedskrivningar och avskrivningar, EBITDA landade på 74,1 miljoner kronor 2014, jämfört med 70,3 miljoner kronor 2013.

– 2014 var ett väldigt bra år för Mitt i, det var en bra utveckling generellt på intäktssidan med stark annonsförsäljning och vi har bibehållit en väldigt stark räckvidd som fortsatt står sig, säger Mitt i:s nya vd Erik Norberg, till Dagens Media.

Tidningen förväntar sig ökad konkurrens under 2015, såväl från andra lokala aktörer som från regionala annonsbärare.

"Annonsmarknaden i Sverige, och även i Stockholm, förväntas öka i omsättning under året relativt 2014, men trots det förväntas en svagt negativ utveckling drivet av framförallt lokal prispress," skriver styrelsen.

I mars i år tillträdde Lokaltidningen Mitt i Stockholms nya vd Erik Norberg, efter att den tidigare vd:n Thomas Nyhlén lämnat under hösten 2014. Tidningen hade 157 anställda under 2014, jämfört med 159 året innan. En majoritet av dem är kvinnor.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mitt i

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.