Dagspress
Så går kvällstidningarnas digitala läsaraffär
DEL 3. När kvällstidningarna utvecklar sina läsaraffärer står minskad churn, nollmoms och regelring av techjättarna i fokus: ”Vi driver också hårt för att få rimliga och konkurrensmässiga villkor hos techjättarna. Det arbetet går sakta men säkert framåt på olika plan, vilket är mycket viktigt då mobilen är svenskarnas förstaval”, säger Ted Kudinoff på Aftonbladet.
Publicerad: 22 februari 2023, 06:27
Ted Kudinoff, chef för Aftonbladet Consumer Business och Expressens chefredaktör Klas Granström.
Foto: Pressbild/Getty
Innehåll
Dagens Media frågar årligen de svenska medieföretagen hur långt de kommit i digitaliseringen. I denna artikelserie publicerar vi siffror över de digitala prenumerationerna, samt frågar mediehusen om målen för 2023, hur de gör för att minska churn och vilka politiska beslut som skulle underlätta transformationen.
Aftonbladet
Svar från Ted Kudinoff, chef för Aftonbladet Consumer Business:
Hur många digitala kunder har ni?
– Runt 260 000 digitalt betalande kunder.
Hur stor är den totala prenumerationsstocken?
– Digitala prenumeranter är i princip 100 procent, mindre andel printprenumeranter.
Hur många digitala prenumerationspaket har ni och hur ser de ut?
– Vi har en prisnivå i Plus där allt ingår. Det är tydligt och lätt att kommunicera, samt för användarna att förstå. Plus kostar 29 kronor första månaden, därefter 119 kronor i månaden. Vi erbjuder även tre månader och 1 år till ett förmånligare pris.
Hur ser målen för 2023 ut? Har ni behövt revidera dem med tanke på den stundande lågkonjunkturen?
– Vår Plusaffär har haft tvåsiffrig procentuell tillväxt senaste åren och vi ser att den fortsätter även 2023. Glädjande är att vi har en bra och stabil tillväxt i vår kärna för tionde året i rad, och med kärna menar jag vårt kärninnehåll: nyheter, sport och mix med nöje och feature.
Vad är viktigast i arbetet med att minska churnen?
– Vi jobbar i flera led där vi naturligtvis använder data för att förstå våra användare och vad de gillar. Där jobbar vårt CX- och Analys-team tight för att ta fram insikter som vi sedan kan agera på för att få ut vår dagliga och spetsiga journalistik till rätt målgrupper. Viktigt är såklart att redaktionen levererar bra och spetsigt innehåll varje dag, året om. Lyckas vi få läsaren att använda Plus frekvent blir de lojala.
Ser ni något politiskt beslut som skulle påskynda transformationen?
– Nollmoms, naturligtvis. Vi driver också hårt för att få rimliga och konkurrensmässiga villkor hos techjättarna. Det arbetet går sakta men säkert framåt på olika plan, vilket är mycket viktigt då mobilen är svenskarnas förstaval.
Digitala prenumerationer – hela serien
■ Så utvecklas lokalpressens digitala läsaraffär
■ Storstadspressens digitala kundstock fortsätter att växa – här är siffrorna
■ Så går kvällstidningarnas digitala läsaraffär
■ Så mår Storytels och Readlys digitala affärer: ”Ska stärka vår position”
■ Viaplays mål: 5 miljoner abonnenter i Norden – även TV4 ökar
Expressen
Svar från chefredaktör Klas Granström:
Hur många digitala kunder har ni?
– Över 150 000.
Hur stor är den totala prenumerationsstocken?
– Cirka 450 000.
Hur många digitala prenumerationspaket har ni och hur ser de ut?
Tre: Premium - artiklar med mera, Premium Max - Premium och livesport och Arcy - e-tidningsläsning.
Hur ser målen för 2023 ut? Har ni behövt revidera dem med tanke på den stundande lågkonjunkturen?
– Digitalt siktar vi på att växa med tiotusentals prenumeranter. Printstocken räknar vi fortsätter att krympa. Våra mål är höga och det rådande ekonomiska läget riskerar att bli en ny utmaning för oss, genom att konsumenterna håller hårdare i plånboken.
Vad är viktigast i arbetet med att minska churnen?
– Vi är väldigt fokuserade på att engagera våra läsare och tittare. Prenumeranter som nyttjar sina tjänster aktivt stannar längre.
Ser ni något politiskt beslut som skulle påskynda digital transformation?
– Flera, bland annat nollmoms och reglering av techbolagen.
Så såg mediehusens digitala läsaraffär ut förra året: