Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Så går Expressen TV

Publicerad: 10 November 2015, 14:37
Uppdaterad: 17 December 2015, 14:01

Chefredaktören berättar om webb-tv-sifforna, konkurrensen och autostarter.


Ämnen i artikeln:

ExpressenExpressen TV

Expressen har satsat hårt på sin webb-tv under den senaste tiden. Dagens Media har tidigare berättat om hur redigerare och printjournalister fått gå från Expressen samtidigt som 40 nya tjänster inom webb-tv tillsats.

Och antalet unika webbläsare ökar i takt med Expressens webb-tvsatsning. Under vecka 44 hade Expressen TV 1 079 486 unika webbläsare, jämfört med 721 560 under samma vecka förra året, enligt siffror från Kia Index.

Detta samtidigt som konkurrenten Aftonbladet TV nådde 1 689 077 unika webbläsare.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skriver i ett mejl till Dagens Media att satsningen "i ärlighetens namn fortfarande är i en uppstartsfas ännu" och att syftet är att skapa "framtidens tv".

Hur står ni i konkurrensen med de traditionella kommersiella kanalerna?

– Vi väljer att fokusera vår nyhets-tv på de digitala plattformarna, så det vore förmätet att jämföra Expressen TV med stora linjära kanalernas påkostade broadcastsändningar – vi gör något annat, lite enklare, lite snabbare, och jag ser det mer som att Expressen TV kompletterar TV4:s fantastiska superstudio eller fördjupande program som "Agenda" i SVT. Det är fortfarande otroligt stort tittande på nyhetsprogram i kanalerna, så jag ser faktiskt ingen kannibalisering.

Han skriver även i sin blogg att de hade rekordsiffror för antalet strömstarter på desktop. Och hade "4 703 028 tv-visningar av program, live-tv och inslag" under en dag och att det är en ökning med 177 procent, jämfört med samma vecka i fjol.

Hur många av de är autostarter?

– I nuläget redovisar vi Kia-index statistiken, och vi anpassar oss successivt till den autostartstandard som förefaller etableras av Facebook, Instagram och Twitter men kanske framförallt av de traditionella reklam-tv-kanalerna där det ju rullar annonser hela tiden utan att tittaren valt det eller kan påverka. Vi har inte autostart på allt, men om marknaden går mot det kommer vi ödmjukt att förhålla oss. Vi får helt enkelt se.

Thomas Mattsson vill inte heller kommentera hur stora annonsintäktsandelar som webb-tv:n har men skriver att "det väl förstås inte är någon hemlighet att medierna ser tillväxt och därför satsar mer".

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ExpressenExpressen TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.