Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Så går Bonnier News

Publicerad: 14 Februari 2020, 12:00

Bonnier-huset på Gjörwellsgatan i Stockholm.

Foto: Janne Næss

HD/Sydsvenskan vänder till förlust, Dagens Nyheter och DI-gruppen utökar vinsten, medan Expressen/Lifestylegruppen går från förlust till vinst.


Ämnen i artikeln:

Dagens IndustriBonnier NewsExpressenHD-SydsvenskanDagens Nyheter

Bonnier News omsätter totalt 7,6 miljarder kronor under 2019. De nytillkomna verksamheterna – Mittmedia, Bonnier Magazines and Brands och Bonnier Business to Business – bidrar med 2,9 miljarder kronor.

2019 var ett år av många förvärv för Bonnier-koncernen, men även organisationsförändringar. Numera ingår DI-gruppen, Dagens Nyheter, HD/Sydsvenskan, Expressen/Lifestylegruppen (tidigare Bonnier Magazines & Brands), Mittmedia, Bold Printing och Bonnier Business Media i Bonnier News.

Enligt ett pressmeddelande gör Bonnier News ett rörelseresultat (EBITA) för 2019 på 211 miljoner kronor, jämfört med 159 miljoner kronor året dessförinnan (proforma 95 miljoner kronor). De nytillkomna verksamheterna i Bonnier News bidrar med 52 miljoner kronor till resultatet. 

”Tillväxten tog fart redan i januari 2019 då Bonnier News tog över Bonnier Magazines & Brands med dess livsstilsmagasin och specialtidningar, och Bonnier Business to Business vars kärnverksamhet är affärsnyheter på utländska marknader. I februari - med effekt från 1 april - skedde förvärvet av Mittmedia-koncernen”, skriver Bonnier News vd Anders Eriksson i pressmeddelandet.

Annonsintäkterna har under 2019 minskat med 11 procent, medan den sammanräknade prenumererade upplagan har ökat med cirka 2 procent.

”Dock har intäkterna från lösnummerförsäljning samt från printprenumerationer minskat. Tillväxten kommer i stället från en kraftig ökning av digitala prenumerationer, detta sett såväl till antalet prenumeranter som intäkter. Den sammantagna effekten är att tillväxten av digitala intäkter nu är större än minskningen av printintäkter.”

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.